Pendents de l'aeroport

Els vols comercials de l'aeroport Andorra-la Seu es retarden fins a finals d'any. Air Andorra està pendent que finalitzin tots els tràmits i de rebre la llicència d'explotació per iniciar la seva activitat amb un vol a Barcelona diari

Responsables d'Air Andorra a la remodelada terminal de l'aeroport / M.T.
Marta Tort
14/10/2014
2 min

Montferrer-CastellbòL'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell havia d'iniciar la seva activitat comercial a l'estiu, però finalment, els tràmits administratius per fer-hi les millores necessàries n'han retardat la data. Actualment, l'adequació dels espais ja està enllestida i està previst que la setmana vinent l'Agència Estatal de Seguretat Aèria visiti les instal·lacions –ubicades al municipi de Montferrer i Castellbò– per certificar que l'aeroport pot acollir vols comercials i el Ministeri de Foment espanyol faci la pertinent requalificació, tal com ha indicat l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla.

A més, també s'ha retardat un mes la signatura del conveni entre els governs català i andorrà sobre la gestió i promoció de l'aeroport. Aquest acord haurà de determinar la fórmula per la qual els dos governs compartiran les despeses de gestió, que ascendeixen a uns 600.000 euros anuals. El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha explicat a l'ARA que hi haurà una part fixa que es repartirà a parts iguals, i després una part variable que podria anar en funció dels passatgers que arribessin a Andorra.

Per tot plegat, Jordi Alcobé, calcula que els vols comercials no podran ser una realitat fins a finals d'any o ja de cara al gener del 2015.

Durant l'estiu, la Generalitat de Catalunya ha invertit poc més d'un milió d'euros per construir els circuits d'arribada i sortida de passatgers, els punts de control fiscal i de passaports, i per instal·lar una estació meteorològica, i els elements de seguretat relacionats amb l'extinció d'incendis i amb el sistema de seguretat aèria AFIS. Segons Alcobé, en un primer moment la instal·lació no podrà rebre vols de fora de l'Espai Schengen, sinó que aquesta possibilitat "serà el pas següent".

90.000 passatgers l'any

Precisament aquest dimarts els responsables de l'empresa espanyola Air Andorra, una de les interessades en operar-hi, han visitat les noves instal·lacions de l'aeroport, i han constatat que "s'adapten perfectament a les seves necessitats". Fonts de l'empresa han indicat que la companyia també està a l'espera de rebre la llicència d'explotació, un tràmit que podria trigar uns dos mesos.

De moment, ja disposen d'un avió turbohèlice amb capacitat per a 48 passatgers, i està previst que inicialment faci un vol entre la Seu d'Urgell i Barcelona al dia, amb una durada de 30 minuts. Un cop "s'hagi creat l'ús", està previst que la freqüència augmenti fins a cinc vols, tant d'anada com de tornada. En un futur, la intenció és adquirir una segona aeronau, amb capacitat per a 66 passatgers, i poder oferir vols a Tolosa i a Madrid, aquest darrer amb connexió amb Lisboa.

Els responsables d'Air Andorra estan convençuts que, un cop passats els primers tres mesos de rodatge, el primer any d'activitat podrien arribar a tenir uns 90.000 passatgers. No obstant, també alerten que si la conversió cap a aeroport comercial s'allarga molt més, ja estan mirant alternatives per operar en d'altres indrets, perquè han constatat "que el mercat necessita més avions regionals".

stats