Primers passos d'un vehicle autònom per descongestionar zones de vianants

Andorra ha estat l'escenari de la primera prova pilot del vehicle del Massachussetts Institute of Technology (MIT) feta a Europa

Els responsables del vehicle autònom, aquest dissabte a Escaldes-Engordany / M.T.
3 min

El Massachussetts Institute of Technology (MIT) ha triat Andorra per fer la primera prova pilot a Europa d'un prototip de vehicle autònom que té per objecte resoldre problemes de mobilitat a les zones de vianants. L'escenari escollit ha estat la plaça Coprínceps, on s'hi ha aplegat una nombrosa representació de la fundació ActuaTech i del Govern, així com el cònsol general d'Estats Units, Marcos Mandojana.

El MIT ha fet una demostració aquest dissabte al matí del seu prototip de vehicle autònom anomenat PEV (Vehicle elèctric persuasiu), per provar un nou sistema de visió amb tecnologia estereoscòpica (com tenen els nous Iphones) que intenta simular la visió humana combinant dues càmares. Luis Alonso, responsable del projecte MIT a Andorra, ha explicat que el que més els interessa, més enllà de la tecnologia, és poder compartir l'experiment amb la gent del carrer, per mostrar que "els ordinadors no creixen dels arbres". Després de provar-lo a Taiwan amb un sistema de visió anterior, aquesta ha estat la primera vegada que es testeja a Europa.

L'objectiu del vehicle parteix de les tesis de l'arquitecte i investigador Ken Larson, que considera que ha arribat el moment que les ciutats tornin a ser per a les persones, i que no té sentit que estiguin col·lapsades per cotxes. Així, el MIT ha proposat un vehicle lleuger, a escala humana, que pugui conviure en zones de vianants, per resoldre els seus problemes de mobilitat i alhora que pugui fer el recorregut final entre els magatzems i les botigues, que actualment es fa en furgonetes. La idea és que el vehicle sigui autònom i compartit, de manera que quan una persona el necessiti pugui pitjar un botó i vingui sol.

Segons Alonso, l'objectiu del MIT no és pensar en la comercialització de l'aparell, sinó que el que pretenen és que empreses s'interessin per trobar-li l'aplicació pràctica, tal com ha passat a Singapur amb els taxis autònoms. Així, s'ha mostrat confiat que d'aquí a pocs anys el vehicle pugui estar en el mercat.

El ministre d'Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, ha celebrat que Andorra s'hagi pogut posicionar d'aquesta manera en matèria de tecnologia per poder estar al mapa de les ciutats intel·ligents del MIT, i ha confiat que aquest vehicle pugui quedar-se al país per ajudar als ciutadans, al turisme i al comerç. De fet, Alcobé ha explicat que no es tracta d'un projecte d'inversió amb rendiment econòmic, sinó que ha de tenir com a objectiu que la tecnologia pugui revertir a Andorra, i ha apuntat que és possible que en el termini d'un any pugui ser una realitat.

Menys optimista s'ha mostrat el secretari d'Estat per a la Diversificació Econòmica, Josep Maria Missé, que ha indicat que l'objectiu final ha de ser que aquest vehicle es pugui desplegar a Andorra amb algun tipus d'utilitat turística, però ha indicat que tot just aquest dissabte s'ha fet el primer pas, i "és una cursa de molt llarg recorregut que requereix temps i molta preparació".

L'esdeveniment d'aquest dissabte ha posat el punt final a les primeres Jornades de la Innovació i les Noves Tecnologies d'Andorra (INNTEC), que han servit per donar a conèixer molt bones idees que poden derivar en algun projecte relacionat amb el turisme i els hotels, tal com ha indicat el director general de FEDA, Albert Moles. Moles considera que, en lloc que cada hotel inverteixi de manera separada, aquests projectes s'haurien d'implementar de forma compartida entre un grup d'establiments, per aplicar tecnologies que serveixin per millorar el seguiment que es fa dels clients o per millorar l'experiència a l'habitació, amb l'ajuda de robots o mecanismes automatitzats.

stats