Art africà: sense data, lloc ni autor

El CAEE exposa fins al 28 de setembre una mostra de la col·lecció de Ramon Abad

El col·leccionsta Ramon Abad mostra una de les peces de la seva col·lecció. / T. N. (ANA)
T. Navarro
06/06/2019
2 min

ESCALDES-ENGORDANY"Estem aquí per la curiositat", ha afirmat Ramón Abad abans de començar a explicar la història d'alguna de les seves peces. Una curiositat que és necessària per endinsar-se en l'art africà, majoritàriament anònim i difícil de datar. "Però, cal datar-lo?", es pregunta Abad, i la resposta queda en l'aire, perquè les obres ja parlen per elles mateixes. 'Art africà. Batec de la humanitat' és l'exposició d'estiu del Centre d'Art d'Escaldes-Engordany on es mostra una part de la col·lecció del doctor expert en l'aparell digestiu, però també un gran amant de l'Àfrica.

En un continent amb 54 països, més de 1.700 llengües i dialectes i més de 2.000 grups ètnics, també és difícil ubicar aquestes peces. Sobretot quan els mateixos grups no saben ben bé a quin país pertanyen i, si dos d'ells són propers, artísticament es manifesten d'una forma similar. Però a Abad tampoc l'importa. Ell quan veu alguna cosa que li agrada "si tinc quatre diners i puc, me la quedo". I de mica en mica ha anat engrandint una col·lecció plena de màscares, fetitxes i escultures sense data, lloc ni artista conegut.

Perquè l'art africà també és anònim. Les peces havien de servir a la comunitat i no a enriquir l'ego de l'autor. Així, algunes demanaven pluges i d'altres que les criatures que engendraven les dones del grup nasquessin sanes i amb salut. I anònim també vol dir sense gènere, perquè tot i que en aquests grups les tasques en funció dels rols de gènere definits ancestralment, el col·leccionista desconeix si les dones en què s'inspiraven per fer escultures dedicades a la maternitat posaven o també prenien part de manera activa en el procés creatiu de les obres que ell ha anat adquirint al llarg dels anys.

Ramón Abad treia una tortuga de fusta de la butxaca cada cop que li preguntaven per la primera peça de la col·lecció. "Me la va regalar el pare d'un company de parvulari que treballava a Guinea", ha explicat. "Una tortuga que, si li pregunteu al meu germà, us dirà que sempre ha estat per casa", bromeja, i que porta una etiqueta amb el número 1. A la tortuga li han seguit moltes obres, i 136 d'elles es podran visitar fins al 28 de setembre.

stats