Els aspirants a la Biennal ja tenen la clau del taller d'art

Martín Blanco i Philippe Shangti tenen cinc mesos per desenvolupar la maqueta i l'esbós del projecte que volen portar a Venècia

D'esquerra a dreta, la comissària Eva Martínez, els artistes Philippe Shangti i Martín Blanco, i la ministra de Cultura, Olga Gelabert. / E. J. M. (ANA)
Ana
27/02/2018
3 min

La MassanaMartín Blanco i Philippe Shangti han rebut aquest dimarts al matí les claus de dos espais dels Tallers d'art de la Massana perquè durant els pròxims cinc mesos puguin desenvolupar la maqueta i l'esbós del projecte artístic que volen portar a la Biennal de Venècia 2019, que suposarà la cinquena presència andorrana a la cita internacional d'art contemporani. Quatre artistes han optat a ocupar els tallers, i la comissària, Eva Martínez, de nom artístic Zoe, ha escollit els aspirants Blanco i Shangti. Zoe ha explicat que la tria s'ha fet perquè tots dos compleixen les bases del certamen, perquè tenen una trajectòria consolidada, un currículum extens, amb demostrada professionalitat i, sobretot, perquè no s'assembla gens a la proposta que l'any passat va anar a Venècia, la d'Eve Ariza.

Els dos projectes "tècnicament barregen i mariden diferents estils i tècniques, són multidisciplinars, amb un llenguatge actual, fresc i contemporani". A més, les dues idees són viables per al pavelló, que serà el mateix que en l'última edició, el Palazzo Ca’ Cappello Memmo, molt ben situat al Gran Canal. Tant Blanco com Shangti "fugen d'una instal·lació amb la repetició d'elements, com va fer l'Eve. Presenten un llenguatge molt diferent, sense ceràmica. Volem demostrar que Andorra té artistes de totes les tendències i estils", ha conclòs la comissària.

Shangti ha explicat que la seva proposta és multidisciplinar i combina moltes tècniques. L'artista francès treballarà en una "'performance', que comptarà amb el màxim d’elements per crear emocions". El concepte de l'obra és una reflexió sobre el futur del planeta pel que fa a l'ecologia, la pol·lució, la natura... "Vull arribar a l’ànima de l'espectador", ha afirmat. Per assolir l'ambiciosa fita, el creador combinarà fotografia, escultura, vídeo i una posada en escena molt important. Tot i tenir un espai assignat, Shangti ha dit que treballarà al seu taller.

Per la seva part, Blanco aparca l'art digital per combinar pintura, dibuix i vídeo, que projectarà sobre tela. El seu projecte gira entorn del context tecnològic i la incomunicació, "com ens relacionem en la bombolla, amb moltes amistats virtuals però amb molta solitud", ha detallat.

Com a novetat d'aquesta convocatòria, els dos finalistes han rebut ara mil euros cadascun. El guanyador, a més, rebrà 500 euros al mes durant els sis mesos de producció de l'obra, a més de 15.000 euros en materials. També se li finançaran els desplaçaments a Venècia i l'estada.

La comissària va ser una de les artistes preseleccionades en l'anterior edició de la Biennal, i va treballar en un dels Tallers d'art de la Massana. Amb tot, cada vegada hi ha menys aspirants. La ministra de Cultura, Olga Gelabert, ha argumentat que la participació a la Biennal està consolidada, i que el Govern prefereix qualitat a quantitat. "Els Tallers d'art de la Massana són una fórmula, però cada comissari s'ho ha de fer seu", ha afirmat. De fet, dos dels espais es reconvertiran en tallers-residència.

Gelabert ha garantit que la Biennal ha aportat repercussió internacional a l'art andorrà, i ha afegit que hi ha artistes que hi han participat que ara es poden dedicar exclusivament a la creació. "És un gran aparador internacional. Hem de seguir mantenint el projecte per donar a conèixer el nostre art a fora. De fet, hi ha artistes que fan un salt qualitatiu en la seva vida professional", ha considerat. Amb tot, la ministra ha admès que falta fer-ne més difusió al país perquè la ciutadania ho conegui.

'Murmuri', l'obra que Ariza va portar a Venècia l'any passat, s'exposarà en altres països abans que es pugui veure a casa. El projecte guanyador, ja sigui el de Blanco o el de Shangti, es presentaran abans de marxar a la Biennal.

stats