Gauguin i quatre segles d'art, a la segona exposició del Museu Carmen Thyssen
El camí és el fil conductor de la mostra, que abraça un ampli període pictòric, del segle XVII al segle XX
Escaldes-EngordanyHi ha un abans i un després en l’obra pictòrica de Gauguin (1848-1903) després de la seva estada al Carib, on va quedar seduït per la llum i el cromatisme. Amb tot, només va pintar set o vuit quadres, i un d’ells ‘Allées et venues’, pintat el 1887 a Martinica, que ha estat durant molts anys a la casa del matrimoni Thyssen. L’obra, que pertany a la col·lecció de Carmen Thyssen-Bornemisza, és el quadre central de la segona exposició del Museu Carmen Thyssen, que s’obre al públic aquest divendres i es podrà visitar fins al 10 de setembre. La baronessa Carmen Thyssen ha assistit aquest dijous a la tarda a la presentació de la mostra als mitjans de comunicació i a la recepció posterior a les autoritats i al Patronat de la Fundació Museand.
Fidel a l’objectiu de ser un museu petit, però de qualitat, i que permeti als visitants observar cada quadre amb atenció, la mostra conté 22 quadres, que van del segle XVII al segle XX, des del ‘Paisatge muntanyós amb Venus i Adonis’, de Tobias Verhaecht (cap al 1600), al ‘Fi de jornada’, de Ramon Sanvinsens (1984). La mostra recorre quatre segles d’art (el títol oficial és ‘Allées et venues. Gauguin i quatre segles de camins en l’art’) i conté representants de diferents escoles de la pintura holandesa, italiana, francesa, alemanya, americana i catalana, entre altres. No hi falten impressionistes, com Pissarro, expressionistes alemanys com Nolde i Münter –l’única dona de la mostra–, autors catalans com Mir, Rusiñol i Urgell, i mestres com Canaletto.
El director i comissari de la mostra, Guillermo Cervera, ha explicat que el camí és el fil conductor de la mostra: en tots els quadres hi ha pintat un camí. El tema s’ha escollit per tres motius: perquè, històricament, el camí ha estat per on han transitat milers de persones al llarg dels segles; perquè dona profunditat als quadres, i perquè simbolitza el periple de l’artista, el seu anar i venir, les seves ‘Allées et venues’.
La baronessa Thyssen s’ha mostrat molt satisfeta amb la segona exposició de l’espai, i ha recordat que el museu ha estat escollit per l’editorial de guies de viatges Lonely Planet com un dels deu museus a visitar el 2018.
A la visita no hi ha faltat la ministra de Cultura, Olga Gelabert, entusiasmada amb la mostra, i la cònsol major d’Escaldes-Engordany, Trini Marín, que se sent privilegiada per acollir el museu a la parròquia. Marín, a més, ha entrat a formar part del Patronat de la Fundació Museuand, l’organisme encarregat de gestionar el Museu Carmen Thyssen Andorra.