Economia04/12/2019

L'AFA assenyala preus per sota del mercat i manca de polítiques bàsiques per explicar la fallida d'Assegurances Generals

López ha detallat que el número aproximat de pòlisses vida és d’entre 280 i 400 i les no vida arriben a les 9.100

Agència Ana
i Agència Ana

Andorra la VellaHi ha diferents aspectes que expliquen la fallida d’Assegurances Generals, tal com ha explicat el director general de l'Autoritat Financera Andorrana (AFA), Ramón López. D’una banda, la “manca de polítiques bàsiques” per desenvolupar polítiques asseguradores com la gestió d’actius i passius; la mancança de polítiques de reassegurances; una tarificació per sota dels preus del mercat normals; la gestió i control de riscos i el govern corporatiu. Tot això, ha manifestat López, ha donat com a conseqüència que s’estigui davant una situació amb actius “no aptes”; reassegurances deficients; inversions fallides i un model de negoci gairebé inexistent. El director general de l’AFA ha comparegut davant els mitjans després que s’hagi fet públic la fallida de la companyia i ha assegurat que des del supervisor, que a més serà administrador judicial, es farà “el màxim possible” perquè els clients puguin recuperar els seus diners.

De totes maneres, el panorama que ha dibuixat López no és gaire optimista amb el fet que els clients puguin recuperar tot allò invertit. A les mancances assenyalades cal afegir també una “confusió” de patrimonis, especialment immobiliaris, entre la companyia asseguradora i la propietat, que dificultarà encara més la determinació dels actius. López ha manifestat que hi ha “gran incerteses” sobre el volum de clients afectats i ha destacat que es calcula que el número aproximat de pòlisses vida és d’entre 280 i 400 i les no vida arriben a les 9.100. També ha recordat que el mes d’octubre el Govern va aprovar un decret a través del qual es volia garantir els drets de les persones que tenien pòlisses dels negocis de no vida i vida risc. Per tant, un dels apartats en què hi haurà més dificultats serà en el cas d’aquells clients de vida estalvi i vida inversió.

Cargando
No hay anuncios

Un dels aspectes que s’hauran de valorar ara són els actius de la companyia, per veure fins a quin punt la seva venda pot arribar a cobrir el que els clients tenien invertit. De totes maneres, i qüestionat pels mitjans de comunicació, López ha manifestat que no es pot assegurar que aquests clients recuperin ni els diners que havien invertit. En aquest sentit, ha recordat que en contra del que passa en el sector financer, en el cas de les asseguradores no hi ha cap legislació que garanteixi una cobertura mínima dels diners ingressats pels clients. López ha augurat un procés de fallida llarg, ja que ha recordat que els estàndards marquen entre tres i cinc anys, tot i que es treballarà perquè això es pugui fer en menys temps.

El director de l'AFA s’ha mostrat preocupat pels clients i també pel personal que treballa a la companyia, afegint que de ben segur que hi haurà gent que haurà de deixar el seu lloc de treball. En aquest sentit, ha destacat que s’estudiarà “cas per cas”, especialment pel que fa a aquells clients que es trobin amb dificultats per poder ser coberts per altres companyies. Pel que fa als treballadors, ha remarcat que s’avaluarà quantes persones es necessiten. Sobre el fet que la informació d'aquesta fallida pugui arribar a tots els clients, el director de l’AFA ha manifestat que es posaran tots els “mitjans legals” necessaris per informar les persones que puguin ser creditores d’Assegurances Generals.

Cargando
No hay anuncios

López ha recordat que en el marc de la tasca de supervisió quan es va demanar informació a Assegurances Generals es van detectar "importants irregularitats" que van portar a mesures de control especial i també a l'obertura d'un expedient sancionador que ara com ara es troba suspès arran de la decisió judicial de decretar la fallida.

Riscos minimitzats

En la roda de premsa posterior al consell de ministres d'aquesta tarda, el ministre de Finances, Eric Jover, ha assegurat que el programa de subvencions a companyies asseguradores, aplicat per l'executiu, per assegurar les pòlisses del ram de no vida "els han permès minimitzar riscos" i, així, garantir la cobertura d'aquestes pòlisses fins a la seva vigència. Jover ha deixat en mans de l'AFA la tasca de valorar els actius i els passius, tot garantint "els drets de les persones que havien confiat en Assegurances Generals".