"Als turistes no els interessa massa el que hi ha a les botigues"
Les festes de Nadal porten més entrades de vehicles del previst però menys vendes i menys ocupació hotelera
Andorra la VellaQue el Nadal ha omplert Andorra de turistes a carrers i carreteres poc es pot posar en dubte. Que aquests turistes fan créixer l'economia del país, segons com es miri. I és que el balanç de com estan anant les festes nadalenques es pot mirar com un got mig ple o com un got mig buit. Les dades d'entrades de vehicles facilitades per Mobilitat mostren unes xifres per sobre de les previsions marcades. Entremig, els hotelers diuen estar satisfets, tot i reconèixer que les dades són inferiors a les de l'any passat. I la cara més amarga, la dels comerciants, que no aixequen cap: "No sortim d'aquí, molt han de canviar les coses", ha plantejat la presidenta de l’Associació de comerciants de l’avinguda Carlemany i travesseres, Susagne Venable.
Començant per les bones notícies, del 26 al 31 de desembre han entrat 103.000 vehicles al país segons dades facilitades per Mobilitat, que són al voltant de 110.000 comptant també l'1 de gener (encara no s'han tancat dades). Les previsions fins al 6 de gener eren de 164.000 vehicles, que se superaran amb pràcticament tota seguretat, han exposat des del departament. Les dues fronteres, la hispanoandorrana i la francoandorrana, han tingut un comportament a l'alça similar.
Els dies de més entrades de vehicles van ser el 27, 28 i 29 de desembre, amb 18.500 diaris, mentre que els dies amb més sortides van ser el 28 i el 30 de desembre, amb 10.500 vehicles.
Anant ara a l'ocupació, el president de la Unió Hotelera d'Andorra, Carles Ramos, ha explicat que s'ha situat entre el 70 i el 78%, mentre que l'any passat l'ocupació mitjana per festes de Nadal va ser del 85%. S'ha punxat sobretot per Cap d'Any, amb entre un "5 i un 10%" menys d'afluència que l'any passat i que ha comportat que a última hora els hotelers haguessin de baixar preus per omplir les seves habitacions, segons Ramos. La meteorologia és la principal causa d'aquesta davallada. "Fa massa bo", ha apuntat el president de la UHA.
En aquest sentit, les bones temperatures i els dies consecutius de sol han portat molta gent als carrers. Però poques compres. "Veus la gent passejant amb les mans a les butxaques", ha lamentat Venable, que s'ha mostrat molt pessimista amb la possibilitat que la situació es pugui revertir el 2019. Els turistes venen "però no els interessa massa el que hi ha a les botigues".
Per la seva banda, el president de l'Associació de Comerciants de Fener Bulevard, Joan Babot, defineix aquest Nadal com de "tranquil·litat" en vendes, mentre que el 2018 en línies generals s'ha tancat "per sota de l'any passat".
Els pàrquings de la zona han estat els darrers dies tots plens, però això no s'ha traduït en compres, ha afegit. Cada cop més "la gent puja a passejar, és bo per hotels i restaurants, per Caldea", i "no crec que això canviï de rumb" per als comerciants, ha lamentat Babot.
Qui més positiva s'ha mostrat amb les vendes durant els dies nadalencs ha estat la presidenta de l'Associació de comerciants i propietaris de l'avinguda Meritxell, Sonia Yebra, que ha assegurat que, en línies generals, han estat unes festes "positives".
Un 2019 sense ponts
Aquest any que s'estrena estarà caracteritzat per l'absència de ponts, ja que els festius, en general, cauen o en cap de setmana o entre setmana. A Espanya, el primer possible pont no arribarà fins el 15 d'agost, Mare de Déu d'Agost, que cau en dijous. I el següent ja fins Nadal i Sant Esteve, que cauen en dimecres i dijous, respectivament. El que possiblement sigui el pont més important per a Andorra en vendes, el de la Puríssima, no cau del tot bé: la Constitució espanyola cau en divendres i la Immaculada en diumenge.
L'altre veï, França, celebra el 14 de juliol la seva festa nacional, i cau en diumenge. També és festiu l'11 de novembre, que cau en dilluns, i el 8 de maig, en dimecres.
Evidentment aquesta col·locació dels dies festius afectarà l'afluència turística, afirmen tant els comerciants com la UHA. No tant el de proximitat, com el català, a qui sí que li compensa pujar només pel cap de setmana, sinó el més llunyà com el de València, Madrid o fins i tot Portugal, que "només puja si són ponts llargs", ha exposat Venable. Amb els festius "sempre hi ha més possibilitat de tenir més vendes", ha afegit Yebra, la mateixa opinió que ha exposat Babot.
En l'àmbit hoteler, "com més ponts millor", tot i que de moment, "les perspectives d'ocupació per gener i febrer són bones", ha manifestat Ramos.