“Les botigues no desapareixeran”
El professor Lluís Serra recomana als botiguers que intentin conèixer els clients “igual que els pot conèixer la seva mare”
Andorra la VellaNi les noves tecnologies, ni el canvi d'hàbits dels consumidors, ni Amazon; segons el professor d'eComerce i màrqueting digital, Lluís Serra, “les botigues no desapareixeran”. Durant la seva participació, aquest dijous a les jornades Inntec, que s'ha basat en les noves tecnologies a les empreses i l'oportunitat de negoci per a l'economia andorrana”, Serra ha pivotat la seva argumentació en les vuit tendències que hi ha actualment en el màrqueting digital. “Tendències, i no modes, perquè aquestes últimes són passatgeres i en canvi les primeres han vingut per quedar-se”, ha matisat el professor abans d'enumerar-les.
Les dues primeres es refereixen a hàbits de compra: buscar articles per internet i després anar a la botiga a comprar, i al revés, anar a la botiga física i després comprar en línia. “Així doncs, què ha de fer la botiga física? Doncs ser a internet! Ha d'estar als dos llocs”, ha explicat Serra.
Una altra tendència, més enllà d'estar present a les xarxes socials, és la gamificació, és a dir fomentar el joc en el procés de compra. “Hem de fer jugar el client i buscar tècniques per engrescar-lo, l'hem de fer emocionar”, ha apuntat el professor, qui també ha enumerat la geolocalització, la realitat virtual i la realitat augmentada, com a tendències a tenir en compte.
Finalment, ha al·ludit a la intel·ligència artificial, la robòtica. “Arribarà el dia que les nostres neveres faran la comanda directament a la botiga i no haurem de fer la llista de la compra perquè elles sabran quins productes s'han acabat i quins s'han de comprar”, ha posat d'exemple d'ús pràctic quotidià d'innovació en robòtica.
En qualsevol cas, Serra ha conclòs que totes aquestes tendències tenen un denominador comú, i és que hi ha la botiga, “o sigui que la botiga no desapareixerà”. Preguntat per com es poden aplicar aquestes tendències a la realitat andorrana, el ponent ha respost que cada carrer i cada botiga té una estratègia diferent. “Cal analitzar externament i internament la realitat de cada botiga, i això, a títol personal, ho hauria de fer cada establiment. A títol global el més important és que han d'interactuar amb el client. Tota la vida hem despatxat, però ara hem de vendre, no despatxar, perquè el client a vegades té més informació que tu i per això és molt important la interacció. Hem de posar el client al centre. S'ha de donar al client allò que busca i allò que vol. L'hem de conèixer igual que el coneix la seva mare... saber com pensa i com s'emociona”, ha descrit, per concloure la seva intervenció.