La llana d'Andorra: el projecte que vol posicionar-se com el luxe del futur
Vital Pirineus va començar a caminar ara fa cinc anys amb la premissa de donar valor afegit a la llana del Principat
Andorra la VellaGovern donava a conèixer a finals d'any els sis projectes que es beneficiaran de la tercera convocatòria d'ajuts per a la promoció de l'economia circular. En aquesta ocasió, la dotació econòmica total ha ascendit fins als 94.348 euros, dels quals 30.000 s'han destinat a Social Innova -el nom comercial de l'empresa Vital Pirineus- per a la creació d'un taller artesanal per valoritzar la llana d'ovella d'Andorra. Segons explica el seu fundador, Albert Gomà Sala, l'objectiu del projecte és "posicionar la llana i el patrimoni del Pirineu com a un producte de luxe" i que sigui un referent tant a nivell nacional com internacional.
Vital Pirineus va començar a caminar ara fa cinc anys amb la premissa de donar valor afegit a la llana del Principat. En l'actualitat es recuperen unes dotze tones de llana que abans es tractaven com a residus i que ara estan aconseguint valoritzar. La creació del taller artesanal, que s'inaugurarà de cara a la primavera a Sant Julià de Lòria, té com a finalitat que més fases del procés de creació de peces de roba es facin a Andorra, ja que fins ara passos com el rentat de la llana o el teixit tenen lloc a l'estranger. "A poc a poc ens agradaria que tota aquesta cadena de valor s'anés fent dins del territori, i d'aquí ve el fet d'obrir un taller artesanal a Andorra", explica Gomà.
Així doncs, la subvenció rebuda per part de l'executiu ha suposat un impuls per fer realitat la creació del taller artesanal. De moment es comptarà amb un taller mecànic i uns telers manuals -alguns cedits per Josep Maria Masó, un dels grans experts tèxtils de Catalunya- i també s'inclouran "tota una sèrie d'elements museístics de la tècnica i anàlisi dels teixits". Els principals productes que s'elaboren des de Vital Pirineus són la tradicional capa del pastor, el tapaboques i el sarró però també altres productes com cortines o coixins.
Amb tot, Gomà assegurà que l'objectiu és vendre tots els productes que es fabriquin com el "luxe" del futur. "Volem imaginar què serà el luxe del futur. Pensem que l'artesania, el patrimoni del territori i el reaprofitament de materials propis és el luxe del futur i volem posicionar-ho com el nostre objectiu a molt llarg termini", indica.
Data de publicació: