Previsió de pujada de preus en productes frescos i derivats de l'oli
En els preus hi tindran a veure factors com les cotitzacions als mercats, les condicions climàtiques i els costos de transport
Andorra la VellaDarrerament, han estat diversos els productes que arran de diferents circumstàncies, com males collites, han experimentat un increment de preu. Així, sembla que els productes “més sensibles a l’augment de preus d’enguany són el cafè, els productes de xocolata, els llegums, els cereals, les fruites i verdures fresques, i els productes derivats de l’oli d’oliva”, segons assenyala Albert Sabi, de l’equip de compres d’alimentació seca del grup Pyrénées. En aquests preus hi tindran a veure factors com “les cotitzacions als mercats, les condicions climàtiques i els costos de transport”.
Evidentment, l’increment de preus ha tingut un impacte en els establiments comercials. Així, des de Pyrénées expliquen que l’augment que ha experimentat per exemple el cafè i el cacau els ha afectat, ja que “són productes que els clients compren sovint”. I per garantir que continuïn sent productes assequibles asseguren que han “pres decisions com reduir els marges de benefici”. Això significa que guanyen menys per cada venda, però eviten “que el preu final sigui massa alt”. En aquest sentit, reivindiquen que des del grup treballen perquè aquests increments “siguin els més petits possibles i oferir sempre el millor preu que podem”. Així, entre altres, també es fan acords amb els proveïdors per aconseguir millors preus i també per “optimitzar el transport per no repercutir les pujades directament” en els clients.
En aquest sentit, des del grup Pyrénées posen en relleu que en tots els negocis fan “el possible” perquè els clients no es vegin afectats pels increments de preu. Per aconseguir-ho recorren a diferents estratègies entre les quals hi ha: Reduir els marges de benefici, oferint, per tant, preus més ajustats; “planificant bé les compres”, cercant “sempre les millors opcions amb els proveïdors”; “millorant les despeses logístiques, optimitzant les càrregues de camions, canviant fluxos i establint processos de ‘picking automàtics que milloren l’eficiència”; aprofitant les promocions i oferint productes variats. L’objectiu, asseguren, no és altre que oferir als clients el millor producte “sense renunciar a la qualitat”.
I com ha impactat la pujada de la cistella de la compra en els hàbits dels clients? Doncs el que es constata és que “moltes persones busquen promocions, formats més grans o alternatives més econòmiques. Això també va passar amb l’oli d’oliva, on molts clients han ajustat el consum o han optat per altres opcions”. En aquest sentit, afegeixen que “és normal que, en moments com aquest, la gent s’ho pensi més abans de comprar” i subratllen que el repte és “oferir solucions adaptades” a les necessitats dels clients. Malgrat tot, assenyalen el fet que hi ha productes que, tot i que pugin de preu, “es continuen venent molt perquè són essencials o formen part de la vida diària”. En aquest grup trobaríem el cafè i el cacau, “imprescindibles per a molts esmorzars”, i també el pa, la llet i altres productes bàsics.
I l’opció de la marca blanca? En les botigues Carrefour del grup Pyrénées, on sí que disposen de marques blanques, s’ha evidenciat “un augment de la demanda”. Així, posen en relleu que “molts clients hi confien perquè són més econòmiques i mantenen una bona qualitat. Això ajuda les famílies a ajustar millor els seus pressupostos”, manifesten. De totes maneres, també es constata que a Pyrénées, hi ha “clients que continuen apostant per productes prèmium o de luxe, valorant molt la qualitat i l’experiència de compra tot i que incrementin el preu”.