Mobilitat

Aquests són els nous radars per caçar 'fitipaldis' a Barcelona

Els 17 dispositius, 12 dels quals en entorns escolars, ja han començat a sancionar

El nou radar pedagògic al carrer Indústria de Barcelona
17/01/2023
4 min

BarcelonaEls nous radars ciutat de Barcelona ja han començat a sancionar. Primer informar i, si no hi ha un canvi d'hàbits, començar a sancionar. L'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa 17 dispositius a l'interior de la ciutat, dotze dels quals davant de centres escolars per garantir que els vehicles hi passen a menys de 30 km/h. Els cinc restants s'ubiquen en punts on s'havien detectat excessos reiterats de velocitat, com el carrer Aragó en el tram que va de Casanova a Urgell o la Diagonal a l'altura del Palau de Pedralbes i del carrer Numància, amb l'objectiu de garantir que es compleix el límit de 50 km/h. Cal recordar que els cinemòmetres es van instal·lar el 17 de setembre, però que fins a aquestes setmana no han començat a multar

Els aparells van acompanyats d'una pantalla, enfocada als conductors, que els mostra la velocitat a què han passat per davant del radar i, fins a principis de l'any que ve, tot quedarà aquí: els infractors seran advertits de la seva falta, però no rebran cap multa. Als conductors que fins al moment rebassaven el límit de velocitat feia arribar una comunicació a casa informant-los de la infracció i advertint-los que, a partir del mes de gener, això comportarà una multa de com a mínim 100 euros si el radar detecta un excés que no supera en més de 20 km/hora el límit. La sanció serà de 300 euros i dos punts del carnet si la falta és superior i fins a un màxim de 600 euros i sis punts menys en els casos més greus.

Els nous radars de Barcelona
Aquests 17 radars de punt entraran avui en funcionament però sense sancionar. La seva posada en servei definitiva es farà progressivament en tres fases: fase pedagògica, fase informativa i fase sancionadora. Actualment funcionen en fase pedagògica

"L'objectiu no és sancionar, sinó aconseguir un canvi d'hàbits. Per això, no amaguem els radars: expliquem on són i tenen una pantalla perquè tothom vegi a quina velocitat circula", ha defensat la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, al costat d'un dels radars col·locats davant de centres escolars. En aquest cas, el radar està instal·lat al carrer Indústria, entre Sant Quintí i Conca, just davant de l'Escola Miralletes i l'Institut Moisès Broggi, un punt on si els conductors no canvien molt d'hàbits hi hauria d'haver un munt de sancions.

Aquest matí, tot i la presència de les càmeres i darrere del punt on es feia la presentació oficial del projecte, eren majoria els conductors que superaven de llarg els 30 km/h: amb el semàfor d'Indústria en verd i passades les deu del matí –fora ja de les preses de l'hora punta– hi ha hagut moments en què cap dels vehicles en circulació no ha baixat dels 30 km/h: 15 dels 15 que han accedit al tram controlat ho han fet infringint el límit. I els que corrien massa sempre han sigut majoria.

El nou radar al carrer Indústria

Majoria d'infractors

El rècord que ha presenciat aquest diari ha sigut de 50 km/h i també ha vist algun autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) superant de llarg els 30 km/hora, una falta que la regidora de Mobilitat no ha aclarit si recauria sobre el conductor o sobre l'empresa en cas que es donés ja en fase de sancions. Al carrer Aragó, un dels punts que estrena radar en un tram on no hi ha entorns escolars protegits (Casanova- Urgell), en canvi, aquest matí el compliment del límit de 50 km/h era més generalitzat, tot i que s'hi ha instal·lat radar perquè està identificat com un dels punts negres pel que fa als fitipaldis.

Conductors superant el límit permès al carrer Indústria

Després del confinament del 2020, el govern municipal va anunciar que havia detectat un increment dels conductors que pitjaven l'accelerador més del compte i va anunciar un pla per instal·lar fins a 46 nous radars. La llista, però, ha quedat reduïda de forma notable i, de moment, s'han col·locat els 12 previstos en entorns escolars, cinc dels 32 anunciats en punts cèntrics i els nous radars de tram que ja estan en fase sancionadora als túnels de Glòries, la Rovira i Badal, i a la ronda Litoral. Pel que fa a la resta, Bonet assegura que, si cal, també s'acabaran instal·lant, però que d'entrada es comença amb els 17 que s'han estrenat avui i els quatre radars de tram que ja estan sancionant.

Segons la regidora, des del juny ja han servit per enviar més de 6.000 avisos a conductors que superaven el límit, però encara no hi ha dades de quantes multes s'han imposat des que el 2 de setembre es va acabar el període informatiu. La regidora de Mobilitat ha insistit que totes aquestes mesures busquen avançar cap a l'objectiu de tenir una ciutat amb 0 accidents mortals o amb ferits greus i ha admès que preocupen les dades de sinistralitat d'aquest 2022: 18 víctimes mortals en accidents, 15 de les quals motoristes.

Bonet també ha exposat que, tot i la coincidència de moltes obres als carrers de la ciutat (des de la superilla de l'Eixample a la nova Via Laietana), el curs ha començat sense grans complicacions de trànsit i ha confiat que les rebaixes al transport públic contribuiran a la recuperació de passatge a metro i bus: ara el metro transporta el 96% dels passatgers que movia abans de la pandèmia i el bus dibuixa una recuperació més lenta i encara només mou el 86% del passatge que movia abans.

Els nous radars

12 radars en entorns escolars (velocitat màxima permesa 30 km/h)


  • C/ Numància (entre c/ Anglesola i c/ Déu i Mata), escoles Ítaca i Anglesola.


  • C/Aragó (entre c/Bruc i pg. de Gràcia), Escola Lestonnac i Escolàpies Llúria.


  • C/ Mallorca (entre c/ Nàpols i c/ Roger de Flor), Escola Dominiques.


  • C/ Mallorca (entre c/ Muntanya i c/ Fontova), Escola Dovella.


  • Travessera de Gràcia (entre c/ Aribau i c/ Alfons XII), Escola Infant Jesús.


  • C/ Indústria (entre c/ Sant Quintí i c/ Conca), Escola Miralletes i Institut Moisès Broggi.


  • C/ Sant Antoni Maria Claret (entre c/ Trinxant i c/ Guinardó), Escola Antoni Balmanya.


  • C/ Balmes (entre c/ Marià Cubí i trav. de Gràcia), Escola Pia.


  • C/ Balmes (entre c/ Francolí i c/ Santjoanistes), Escola Poeta Foix.


  • C/ Entença (entre c/ Provença i c/ Rosselló), Escoles Xirinacs i Entença.


  • C/ Sardenya (entre c/ Taxdirt i trav. de Gràcia), Escola de les Aigües.


  • C/ Muntaner, (entre c/ Còrsega i c/ Rosselló), Escola Sant Miquel.



5 radars en altres punts de la ciutat (velocitat màxima permesa 50 km/h)


  • C/ Aragó (entre c/ Urgell i c/ Casanova).


  • Gran Via de les Corts Catalanes (alçada c/ Sant Roc - c/ Sant Germà).


  • Diagonal (entre pl. Pius XII i Palau de Pedralbes).


  • Diagonal (alçada c/Numància).


  • Passeig de la Bonanova (alçada núm. 70).


4 radars de tram

  • Túnel de la Rovira.


  • Túnel de Badal.


  • Túnel de les Glòries


  • Ronda Litoral: dels tres túnels de Colom, Moll de la Fusta i Pla de Palau, en tots dos sentits.


stats