El Congrés nord-americà dona llum verda a investigar Trump
Els republicans voten en bloc contra el procediment, que surt pel suport dels demòcrates

WashingtonFa un mes que està en marxa, però la Cambra de Representants va votar ahir per primera vegada formalment sobre la investigació que podria derivar en un judici polític a Donald Trump. És un vot procedimental, però ofereix una fotografia clara de la divisió partidista, atès que els congressistes republicans van votar en bloc contra una resolució que reglamenta quins són els següents passos a seguir. Va tirar endavant amb el suport de la majoria demòcrata de la cambra, però amb l’oposició de la totalitat dels representants republicans. De moment no hi ha fissures a la bancada conservadora, i els demòcrates també poden presumir d’unitat, quan fa tan sols unes setmanes el debat sobre un impeachment generava dubtes entre alguns d’ells. Només dos van mostrar el seu dissentiment.
Per a la presidenta de la Cambra de Representants, la demòcrata Nancy Pelosi, la votació avala un exercici de “defensa de la Constitució”. Per al líder de la minoria republicana, Kevin McCarthy, “no només és un intent de desfer el resultat de les eleccions, sinó d’influir en les pròximes”. Dos relats antagònics que només coincideixen en diagnosticar que “la democràcia està en joc”. Segons Pelosi, la investigació tracta de garantir “la separació de poders”. Com va recordar, Trump ha arribat a assegurar que la Constitució li “dona el dret a fer el que vulgui”. Segons McCarthy, posa en risc “la integritat del procés electoral”. El republicà ha assegurat que el que mou els demòcrates és la por a perdre les eleccions el 2020.
Mentre Donald Trump insistia a Twitter que pateix “la caça de bruixes més gran de la història”, la Casa Blanca emetia un comunicat en què qualificava d’“injust, anticonstitucional i fonamentalment antiamericà” el procediment obert al Congrés pels demòcrates “per destruir el president”.
Més enllà del simbolisme, la votació suposa l’aprovació per 232 vots a favor i 196 en contra de les regles per les quals es regirà la investigació a partir d’ara. Després d’un mes de testimonis a porta tancada, el Comitè d’Intel·ligència de la Cambra de Representants, coordinador del procés, podrà obrir al públic determinats testimonis. Per tant, els ciutadans podran escoltar de primera mà els declarants, mentre que fins ara només s’ha conegut el que s’ha filtrat a la premsa.
Als republicans i a la Casa Blanca els atorga la capacitat de citar els seus propis testimonis i requerir documents, sempre que obtinguin el beneplàcit dels demòcrates, que tenen la majoria a la cambra baixa. Malgrat les queixes republicanes, així ha estat el procediment en investigacions anteriors. Finalitzada aquesta fase, serà el Comitè Judicial el que presenti a la totalitat de la cambra els anomenats articles d’impeachment. És a dir, els motius que podrien justificar l’inici d’un judici polític contra el president. Es voten un a un. Els que obtinguin una majoria de vots, seran jutjats al Senat, amb majoria republicana, i podrien acabar amb la destitució de Donald Trump. Per a això necessiten els vots de dos terços dels senadors. El procés sona una mica complicat. Aquí desenvolupem algunes claus per entendre tot l’entrellat.