Crisi del deute
Internacional05/03/2012

Grècia organitza el 'moviment de les patates'

Els consumidors recorren a la compra directa de productes agrícoles per combatre una inflació disparada en els últims anys. Els productes bàsics són un 30% més cars a Atenes que a Berlín

Afp
i Afp

AtenesTones de patates a preus rebentats es venen cada dia directes al consumidor grec. Una població, amenaçada per l'empobriment de l'economia i l'encariment dels productes més bàsics, que ha començat a buscar formes alternatives de procurar-se aliments. Aquest cap de setmana els mitjans de comunicació de Grècia mostraven imatges de famílies apilant sacs de patates dins els cotxes i la d'una dona, vestida d'executiva amb sabates de taló, que n'arrossegava una saca fins al seu vehicle. És el mercat que cada dissabte s'organitza a la localitat de Pieria i que moltes altres poblacions ja han copiat per vendre, sense intermediaris, quilos de patates que s'encarreguen per internet. Pieria vol ampliar ara l'oferta també a l'arròs, la farina i l'oli d'oliva.

Tot i que els grecs porten cinc anys seguits de recessió, els preus no han baixat gaire. Un estudi comparatiu de la principal associació de consumidors de Grècia, KEPKA, que analitzava els preus dels aliments en una mateixa cadena de supermercats a Atenes i Berlín, demostra que els productes més bàsics són un 30% de mitjana més cars a la capital grega que a Alemanya. Atenes va pujar entre el 2010 i el 2011, deu posicions de cop a la llista de les ciutats més cares del món, segons publicava fa uns dies el diari grec 'Ta Nea'.

Cargando
No hay anuncios

Evangelia Kekelia, secretària general de KEPKA, assegura que Grècia té un greu problema de competència per culpa del sector del transport de mercaderies, protegit –segons Kekelia– pel govern i pendent de liberalitzar. "Un trajecte entre Atenes i el nord del país acaba costant tant com el transport de les mateixes mercaderies fins a Amsterdam", denuncia la responsable d'aquesta associació de consumidors.