El 'Mare Jonio' aconsegueix desembarcar a Lampedusa 49 migrants rescatats
El vaixell humanitari italià ha sigut comissat i la tripulació, detinguda
BarcelonaEls nàufrags han pogut desembarcar a Itàlia, però els voluntaris que els han rescatat han sigut detinguts. Aquest és el desenllaç de l'últim episodi de l'enfrontament entre les ONG de rescat al Mediterrani Central i el ministre de l'Interior italià, l'ultradretà Matteo Salvini. Després que dilluns el vaixell 'Mare Jonio' rescatés 49 persones en aigües internacionals i es dirigís a Lampedusa, el port segur més proper per desembarcar-los, Salvini havia promès que no posarien un peu a Itàlia. Però aquest cop no ho va poder impedir perquè el vaixell té bandera italiana i està noliejat per una ONG italiana i per tant no podia apel·lar a la responsabilitat d'altres països, com va fer en el cas de l''Aquarius' o de l''Open Arms', que van haver de portar els nàufrags a Espanya, França o Malta.
El vaixell ha sigut comissat, la tripulació detinguda i la fiscalia d'Agrigento ha obert una investigació per un suposat delicte d'afavorir la immigració clandestina. El 'Mare Jonio' és el vaixell de Mediterranea Saving Humans, una plataforma d'entitats italianes que es va posar en marxa quan Salvini va començar a vetar l'entrada dels vaixells de les ONG europees als ports italians. Legalment, almenys en la teoria, Itàlia no pot negar que un vaixell italià entri als seus ports.
El desembarcament va arribar en plena nit, després d'hores d'incertesa, i els nàufrags ho van celebrar amb crits de "Vive la liberté".
La Guarda di Finanza italiana havia aturat abans a prop de Lampedusa el 'Mare Jonio'. Era el primer cop que un vaixell humanitari era retingut en alta mar per les autoritats italianes. "Ahir a la nit se'ns van acostar quatre patrulleres de la Guarda di Finanza i dels Guardacostes italians i ens van donar l'ordre d'aturar-nos en aigües internacionals. Però el capità va decidir continuar fins a Lampedusa, el port segur més pròxim, perquè a causa de les males condicions del mar era l'opció més segura per a la tripulació i per als nàufrags", explica a l'ARA Erasmo Palazzoto, membre de Mediterranea, l'ONG que ha organitzat el vaixell humanitari. El vaixell va continuar navegant tota la nit, seguit per les patrulleres, i ara està ancorat a mitja milla de Lampuedusa, on li han donat l'alto. La Guarda di Finanza, que té funcions de vigilància duanera i no de seguretat, està fent una inspecció al vaixell. "Nosaltres estem del costat del dret marítim, que diu que després d'un rescat s'ha de portar els nàufrags al port segur més pròxim, i això és Lampedusa. És l'estat qui viola la llei", explica Palazzoto. Ara esperen instruccions pel que fa al desembarcament dels nàufrags.
El ministre de l'Interior italià, l'ultradretà Matteo Salvini, ja havia advertit ahir que estava disposat a "acabar d'una vegada per totes" amb els rescats per part d'ONGs al Mediterrani central i que pretenia continuar amb la seva política de ports tancats.
Segons ha explicat la plataforma Mediterranea, van trobar els nàufrags en una embarcació inflable que s'estava enfonsant a 42 milles de la costa líbia. Portaven dos dies al mar i tot i que estaven en bon estat de salut l'equip mèdic va haver d'atendre alguns casos de deshidratació. Immediatament el capità del vaixell va demanar a Roma que els indiqués un port segur on desembarcar els nàufrags. L'ONG ha difós un vídeo del moment del rescat:
Un vaixell dels guardacostes de Trípoli –entrenats i equipats per la UE amb l'objectiu d'interceptar les pasteres al mar i obligar per la força els migrants que intenten arribar a Europa a tornar enrere– es va acostar a la zona però va permetre que els nàufrags fossin embarcats al 'Mare Jonio'. L'ONU i les ONG coincideixen que Líbia, un país en guerra civil amb diverses faccions que es disputen el poder i on s'ha documentat l'existència de mercats d'esclaus i de centres de tortura, no és un lloc segur per als migrants i que per tant no hi poden ser retornats.
El govern italià ha dit que prepara una nova llei per impedir "les accions premeditades per portar migrants il·legals a Itàlia i facilitar el tràfic de persones".
El 'Mare Jonio' és l'únic vaixell humanitari que continua operatiu al Mediterrani central després del bloqueig administratiu de l''Open Arms' ordenat per les autoritats espanyoles, que també van paralitzar un altre vaixell abans que es posés a treballar, el basc 'Aita Mari'. L''Aquarius', operat per SOS Mediterranée i Metges Sense Fronteres, també va haver d'abandonar perquè Panamà li va retirar la bandera per pressions d'Itàlia, que després li va obrir un procediment administratiu per mala gestió de residus. El 'Sea-Watch' també està bloquejat per les autoritats italianes per "irregularitats tècniques".
La situació del 'Mare Jonio' no té precedents des del punt de vista jurídic, perquè es tracta del primer vaixell amb bandera italiana d'iniciativa humanitària que treballa a la ruta migratòria d'entrada a Europa més letal. Aquest any 348 migrants han sigut rescatats i traslladats a Itàlia, una xifra inferior als 6.161 que hi van poder arribar vius en el mateix període del 2018. A més, almenys 234 persones han mort ofegades, segons l'Organització Internacional de les Migracions, que alerta que probablement aquesta xifra és molt més elevada, perquè moltes embarcacions s'enfonsen sense deixar cap rastre.