Roma prohibirà la circulació de vehicles dièsel al centre de la ciutat el 2024

La contaminació amenaça la salut dels milers de monuments històrics que hi ha a l’aire lliure

Instants d'una congestió de trànsit a Roma.
Ara
28/02/2018
2 min

BarcelonaRoma, una de les ciutats amb més trànsit d’Europa, planeja prohibir la circulació de vehicles dièsel al centre de la localitat el 2024. Com en altres metròpolis, els nivells de contaminació ambiental que generen els automòbils són preocupants. En el cas de la capital italiana, però, hi ha un factor que n’agreuja les conseqüències: la pol·lució amenaça seriosament la salut dels milers de monuments històrics que hi ha a l’aire lliure.

La decisió l’ha anunciat aquesta setmana l’alcaldessa romana, Virginia Raggi. “Si hi volem intervenir seriosament, hem de tenir el valor d’adoptar fortes mesures”, ha dit a través de la seva pàgina de Facebook. Les paraules de Raggi arriben després que Alemanya anunciés que les seves ciutats tindran el dret de prohibir la circulació dels motors dièsel més contaminants. Ciutats com París, Londres, Barcelona o Madrid, afectades pel mateix fenomen, també han impulsat iniciatives amb un objectiu similar.

Segons Raggi, la mesura busca frenar els efectes del canvi climàtic. "Les nostres ciutats corren el risc d'enfrontar desafiaments inesperats. Assistim cada vegada més a fenòmens extrems: llargs períodes de sequera, precipitacions que en un dia poden deixar les pluges d'un mes sencer, o fins i tot nevades inusuals a nivell del mar com les que actualment es viuen a Itàlia", ha explicat.

El fet que Roma no tingui una activitat industrial important indica que els alts nivells de contaminació són causats pels vehicles de motor. En especial, els motors dièsel que, segons els experts, són els que més contaminen –i més si són antics–. Malgrat això, actualment uns dos terços dels gairebé dos milions d’automòbils que es van vendre a Itàlia l’any passat eren dièsel.

No és el primer cop, però, que la capital italiana intenta impulsar una mesura per reduir aquests números. Sobretot, els dies que la contaminació arriba a nivells crítics. Una de les restriccions que es van intentar impulsar des del consistori romà va ser la d’alternar la circulació dels vehicles segons el codi de la matrícula, segons si acabava en número parell o imparell. Però sembla que la norma ha estat pràcticament ignorada pels usuaris. Algunes famílies es van comprar un cotxe amb la terminació de la matrícula diferent de la que tenien.

Un problema accentuat

Aquesta contaminació afecta directament l’estat de diversos monuments, de gran valor històric i patrimonial, que hi ha als carrers de la ciutat. Segons un estudi realitzat l’any passat pel ministeri de Cultura italià, 3.600 monuments de pedra i 60 escultures de bronze corren el risc de patir un greu deteriorament.

Un cas significatiu és el de la basílica de Sant Pere del Vaticà, la façana del qual s’havia enfosquit considerablement a causa de la pol·lució i va haver de ser netejada l’any 2000. Pocs anys després les taques havien tornat a aparèixer.

stats