L’ARA tanca el seu millor curs
Creix en els principals indicadors, des de vendes d’exemplars fins a lectors en paper i online
BarcelonaAvui encetem el juliol i això marca simbòlicament el final de la temporada. Pel que fa a l’ARA, el curs ha sigut plenament profitós, ja que el diari ha marcat diversos màxims històrics i experimenta un creixement en els principals indicadors de vendes i audiències.
Les últimes dades a arribar han sigut les de l’Oficina de Justificació de la Difusió (OJD) corresponents al maig, amb les quals se certifiquen les vendes dels diaris en paper. I l’ARA aconsegueix la seva millor mitjana amb 15.405 exemplars diaris, entre els venuts al quiosc i mitjançant subscripcions individuals. És la millor xifra per al diari -en un context de baixada generalitzada per a la premsa-, que aconsegueix millorar els resultats de l’anterior curs (de setembre a juny) en un 29%.
Això s’ha traduït en un pas endavant també pel que fa al nombre de lectors que fan confiança cada dia en el diari. Així, l’últim EGM -l’Estudi General de Mitjans, que mesura no vendes sinó audiència dels rotatius- determina que l’ARA ha aconseguit 136.000 lectors diaris durant aquest curs 2017/2018. De nou, el creixement és espectacular respecte a fa un any: el 56,3%. Es tracta del diari que experimenta un salt endavant més decidit de tots els que s’editen a l’Estat. I suposa la dada històrica més alta d’una segona onada de l’EGM.
A més, l’ARA aconsegueix retallar considerablement la distància amb el segon classificat del rànquing català ( El Periódico ), alhora que es distancia, per dalt, del quart a la llista ( El Punt Avui ).
També el Centre d’Estudis d’Opinió ha avalat aquests bons resultats d’audiència. L’organisme de la Generalitat elabora un rànquing de diaris impresos, a partir de les respostes dels enquestats. I l’ARA apareix com a segon rotatiu més seguit, amb 83.000 lectors diaris, només superats pels 98.000 lectors de l’edició en català de La Vanguardia (l’enquesta del CEO diferencia entre les versions bilingües d’una mateixa capçalera). En tercera posició hi ha l’edició en castellà del diari del Grupo Godó (75.000) i la d’aquesta mateixa llengua però d’ El Periódico queda en quarta posició, amb 71.000 lectors. El País en suma 47.000 i l’edició catalana d’ El Periódico es queda en 32.000, en empat tècnic amb els 31.000 lectors d’ El Punt Avui.
Líder digital
També a la xarxa l’ARA marca el seu millor curs. Entre el setembre del 2017 i el maig del 2018 (últimes dades certificades), l’OJD interactiva atorga una mitjana de navegadors únics mensuals de 2.894.895. Es tracta de la millor xifra històrica per al diari, que aconsegueix millorar en un 42,1% els resultats de fa un any (fins al juny, en aquest cas).
D’aquesta manera, el diari encapçala el rànquing de mitjans en català més visitats a internet, i ho fa tot i ser un mitjà amb continguts de pagament. Al darrere hi té Nació Digital (2.749.219), seguit de Vilaweb (2.409,501) i Catalunya Diari (1.933.728), tots tres mitjans que han basat el seu model de negoci en els continguts gratuïts.
Les audiències d’internet es mesuren també amb ComScore, que utilitza una metodologia mixta: comptadors incrustats a les pàgines web i enquestes. En aquest cas, les dades de l’ARA tornen a ser de rècord històric, amb 1.911.213 navegadors únics mensuals, la qual cosa vol dir créixer en un 42,5% respecte a la xifra obtinguda el curs passat i multiplicar gairebé per quatre els resultats de tot just fa tres anys, quan va sumar 506.133 seguidors mensuals.
Mentrestant, a les xarxes socials el diari segueix consolidant la seva hegemonia. El compte general @diariara té 471.303 seguidors a Twitter, als quals cal sumar els centenars de milers de seguidors que tenen la trentena de comptes temàtics combinats. A Facebook, fins ara 282.852 persones s’han fet seguidores de la pàgina general.