AUDIÈNCIES
Misc31/01/2019

L’ARA, l’únic diari que creix en paper

Millora les seves vendes en un 5,3% el 2018, en un nou any de retrocés generalitzat del sector

Àlex Gutiérreziàlex Gutiérrez

BarcelonaLa revolució digital està delmant les vendes dels diaris tradicionals en paper però, un any més, l’ARA ha aconseguit desafiar la tendència i tanca el 2018 amb un augment del 5,3% en el nombre d’exemplars venuts a quiosc o per subscripció individual, que aquest any se situaven en 14.190 de mitjana. Si es compara amb fa cinc anys, el creixement és del 3,8%, mentre que les caigudes dels rivals generalistes oscil·len entre el 16% i el 51%.

Són dades certificades per l’Oficina de Justificació de la Difusió (OJD) i que contrasten amb les pèrdues de vendes de la resta de diaris generalistes que arriben al quiosc català. Ja a finals de novembre, l’EGM -que no mesura vendes, sinó lectors- atorgava a l’ARA 121.000 lectors, una xifra que el convertia en el rotatiu que més creixia (un 5,2%).

Cargando
No hay anuncios

La resta de capçaleres han patit retrocessos en les seves vendes. Així, La Vanguardia perd 7.719 exemplars en un any (un 9,1% del total) i es queda en 77.021. El Periódico segueix segon, però en aquest cas la davallada en un sol any és més severa: el 18,6%. O, cosa que és el mateix, perd 8.397 vendes diàries i se situa en 36.861. El Punt Avui és qui millor aguanta el tipus entre els que perden, ja que la minva de 299 exemplars equival a només un 1,6% sobre el seu total de 18.794.

Ha sigut un any dur per a la premsa de paper, amb el problema afegit que plou sobre mullat: la immensa majoria de capçaleres tradicionals fa anys que es deixen un llençol a cada bugada. Així, si es mira l’evolució en els últims cinc anys es constata que El Punt Avui ha perdut un 16,9% de les seves vendes, La Vanguardia un 30,2% i El Periódico -que encapçala el rànquing de retrocessos- un 42,7%.

Cargando
No hay anuncios

En el cas dels diaris de Madrid, la crisi encara és més acusada. El País, que és el diari més venut a Espanya, ha perdut més de la meitat dels seus compradors en només un lustre: de 251.163 passa a 120.940. La nova directora del mitjà, Soledad Gallego-Díaz, no ha posat fi a la sagnia que pateix la capçalera. Va assumir la direcció del vaixell insígnia de Prisa el 8 de juny i aquell mes el diari patia una patacada forta: passava de 142.484 compradors a 108.133. El gruix de la caiguda corresponia a subscripcions computades com a individuals, la qual cosa suggereix que no es tractava d’una reacció al seu nomenament sinó de l’acabament d’alguna campanya pretèrita. Però, en tot cas, les vendes han seguit caient i al novembre es van situar per primer cop sota el llistó psicològic dels 100.000 exemplars. En els últims cinc anys, doncs, El País ha perdut un 51,9% de compradors i és el diari de Madrid que més baixa tant en l’últim exercici (-22,6%) com respecte al 2013.

El Mundo també perd, però en aquest cas un 8,9% en un any (i un 51,7% acumulat en els últims cinc anys), de manera que tanca el 2018 amb 73.507 exemplars diaris de difusió ordinària, un concepte que inclou vendes al quiosc i subscripcions individuals, però deixa fora vendes en bloc, subscripcions col·lectives i diaris regalats. I també l’ Abc cau en un ordre similar: 7,8% respecte a fa un any i el 48,7% si es computa des del 2013, de manera que es queda en 64.388 diaris. La Razón és el diari amb menys vendes (42.494) però també qui aguanta millor la comparativa a un any vista (baixa un 7,6%) o a cinc (-29,2%).

Cargando
No hay anuncios

En el cas dels diaris de Madrid, les seves caigudes de difusió pagada són encara més acusades si es miren els seus resultats a Catalunya: es constata així que el seu relat sobre els últims anys de tensió política amb Espanya no ha seduït nous lectors, sinó al contrari. I és El País, que s’ha deixat dos terços de les vendes, qui ho pateix en un grau més alt: de 24.888 exemplars venuts el 2013 passa a només 8.815 el 2018. De fet, només en l’últim any s’ha deixat el 19,2% de les seves vendes catalanes. El Mundo, per la seva banda, perd un 61,7% en l’últim lustre i es queda amb 3.445 exemplars. L’ Abc se’n deixa el 50,7% per situar-se en 1.668 diaris de mitjana. Qui resisteix millor la tendència és La Razón, tot i caure el 21,2% des del 2013. De fet, el diari de Planeta ha tancat l’any millorant un 0,3% les seves vendes a Catalunya, fins als 3.274 diaris (per bé que això, en xifres absolutes, implica un augment de tan sols 10 exemplars diaris).