La clau és el menyspreu de Freixenet
Gràcies al seu lideratge en el sector, Henkell-Freixenet marca la pauta del que fan els altres grans productors a l’hora de pagar el raïm que compren per fer cava. La reducció d’enguany (fins a 30 cèntims el quilo) situa el preu a nivell del 1998, lluny dels 40 cèntims mínims necessaris per cobrir costos. A la cruesa del preu del 2019 s’hi ha d’afegir la possibilitat que el líder compri bastant menys, perquè es veu que té un problema d’estocs. Doble càstig per a un sector viticultor que no té poder de negociació. Si Freixenet pagués a 40 cèntims el raïm, mantenint la resta de costos constants, el seu Carta Nevada passaria, al supermercat, de 5 a 5,25 euros, aproximadament. Tenint present que no perdria quota de mercat -perquè els competidors també comprarien com a mínim a 40 cèntims- es traslladaria al consumidor un augment de 25 cèntims. No sembla excessiu. A més, s’actuaria amb responsabilitat social envers els proveïdors de raïm i amb una responsabilitat territorial que ara mateix Freixenent no practica.