Competir per la F1 a Montmeló a cop de talonari
BarcelonaEl Circuit de Barcelona-Catalunya segueix treballant per arribar a un acord que li permeti lligar la Fórmula 1 durant uns quants anys. Les negociacions per prorrogar un any el contracte (amb la intenció de guanyar temps per negociar el nou acord amb una mica més de tranquil·litat) van ser intenses, i ara que ja s’ha acabat la temporada toca tornar-s’hi a posar. Sense pressa, però també sense pausa, ja que ja és Nadal i d’aquí a dos dies arrenquen els tests de pretemporada.
Però al Circuit li han sortit competidors per acollir la Fórmula 1 dins de l’estat espanyol. “Tenim 21 competidors, tants com països acullen un Gran Premi. I d’altres que volen entrar en el Mundial. De l’Estat, l’únic que ha mogut fitxa ha sigut Jerez, però no estem preocupats per aquest tema”, va dir Vicenç Aguilera, president del consorci del traçat català, aquesta setmana en una trobada amb la premsa. Jerez, que va celebrar set Grans Premis de l’especialitat entre els 80 i els 90, porta ja mesos fent soroll per captar l’atenció. A diferència del Circuit, però, ells necessitarien fer una gran inversió (es parla d’uns 15 milions d’euros, que segons la premsa andalusa assumiria la Junta d’Andalusia) per adaptar la instal·lació a les demandes de Liberty Media, l’empresa nord-americana que ara per ara gestiona el circ de la Fórmula 1. Començant per la tribuna, que no compleix els mínims de Liberty Media, passant per la renovació d’escapatòries i acabant reasfaltant el traçat, allargant la recta de meta i reformant el pàdoc.
I és que l’última gran reforma del circuit andalús es va fer fa 17 anys, el 2002, quan es van actualitzar els boxs i es va construir el mirador que hi ha sobre la recta principal. I això és just el que no vol Montmeló. El fet de tenir els Mundials més importants (a la F1 i la MotoGP cal sumar-hi el ral·licròs i, a partir de l’any vinent, Superbikes) fa que la pista hagi d’anar-se actualitzant i modernitzant dia a dia, mantenint-la entre les millors del món. I això dona un valor a la instal·lació, atraient d’altres a venir: més curses, més tests, més equips privats fent proves... Si es perden les curses principals, la pista baixa de valor i, per tant, els ingressos de totes les altres coses que s’hi fan (el 2019 el Circuit de Barcelona-Catalunya ha tingut 317 dies d’activitat, 250 d’aquests corresponents al lloguer de les instal·lacions) també baixen.
Cal trobar la fórmula per aconseguir que Montmeló no perdi la cursa de F1. Que la Generalitat vagi posant diners any rere d’any no és una opció viable (tot i que a Jerez ja diuen que la Junta d’Andalusia també assumiria el cost del cànon, que diuen que arribaria als 25 milions). Hem d’intentar esmolar l’enginy per trobar la solució.