MOTOR - FÓRMULA 1

El futur de la F1 a Catalunya, a tres bandes

El Circuit espera que s’hagi format govern abans de final d’any per negociar la renovació

Chase Carey, el nou patró de la Fórmula 1, durant la presentació del Gran Premi d'Espanya a Barcelona
i Martí Molina
06/05/2018
3 min

BarcelonaA la Fórmula 1 li queda, com a mínim, un any més de vida a Catalunya: l'edició d'aquest cap de setmana i la del 2019. La intenció de les dues parts és renovar aquest acord per unes quantes edicions més. Ara bé, caldrà asseure's en una taula a negociar i, com ha passat habitualment entre els gestors del Circuit i els promotors de la F1, les converses no seran fàcils, encara que aquesta vegada Bernie Ecclestone ja no sigui a l'altra banda de la taula. No hi ha pressa, però tampoc s'hi val a badar, i per anar bé s'hauria de tancar l'acord entre finals d'any i inicis del 2019, abans del Gran Premi de Montmeló. I entremig hi ha la situació política a Catalunya, que a la llarga podria ser una pedra a la sabata.

Segons explica Vicenç Aguilera, president del Circuit de Barcelona-Catalunya, les negociacions entre el traçat i Liberty Media –els nous propietaris de la Fórmula 1, que han comprat el negoci a Ecclestone– no podran començar en ferm fins que no s'hagi format govern. La Generalitat té una participació majoritària a la societat que gestiona el circuit (76%). Els altres dos accionistes són el RACC (16%) i l'Ajuntament de Montmeló (8%), i és aquesta societat la que ha d'asseure's a negociar.

Tot i l'enrenou que això pugui provocar, Aguilera assegura en una entrevista a Efe que no està especialment inquiet pel fet que encara no s'hagi format govern i que “hi ha temps per negociar”, però adverteix que si la situació política no s'estabilitza abans de l'octubre, aleshores començaria a ser “preocupant” per al futur de la competició en terreny català. És a dir, que no hi ha pressa, però no s'hi val a badar.

Vicenç Aguilera : “Els vehicles autònoms seran més segurs que els actuals”

Una versió que va corroborar Chase Carey, el nou patró de la competició. Abans de la presentació del Gran Premi, i davant d'un grup reduït de mitjans, entre els quals hi havia l'ARA, va assegurar que estava “al cas” del que passava a Catalunya però “poc preocupat” perquè això influís en les negociacions. A més, va insistir que la voluntat de Liberty Media és renovar el contracte perquè esperava que Barcelona acollís la F1 “durant un llarg període de temps”: “És un acord que funciona per a les dues parts”. Això sí, va advertir que les converses no s'iniciaran fins més endavant, i no pas perquè esperi el desenllaç del govern català, sinó perquè la F1 té dues “prioritats” imminents: negociar els contractes de les curses de Spa (Bèlgica) i Suzuka (Japó), que expiren aquest 2018.

Les raons per renovar

Mentre la F1 s'emplaça a finals d'any per començar-ne a parlar, a Catalunya segueixen carregant-se de raons per prorrogar el contracte amb la màxima disciplina de l'automobilisme. Encara que sigui una inversió milionària pel cost del cànon que cal abonar anualment, i que provoca que a finals d'any el traçat tanqui amb números vermells, per la part catalana destaquen les contrapartides que ofereix la competició a nivell de visibilitat –l'audiència és de 40 milions d'espectadors arreu del món– i de l'impacte econòmic que deixa a la zona gràcies als equips participants i els aficionats. A més a més, els nous acords amb Liberty Media poden permetre que el Circuit comercialitzi part de la publicitat i l'espai de 'hospitality' de les marques, i que obtingui així uns ingressos que fins ara anaven a les butxaques d'Ecclestone.

Per al Circuit de Barcelona-Catalunya, la Fórmula 1 és la cirereta del pastís, l'esdeveniment de més ressò, i sense ella el traçat “perdria atractiu” i podria convertir-se “en un estadi de Montjuïc dos”, en paraules d'Aguilera, ja que perdria atractiu. De fet, els gestors del traçat insisteixen que si poden tenir la instal·lació ocupada durant 300 dies a l'any és en bona part perquè els usuaris se senten atrets per ser on corren els seus ídols de F1.

stats