Diuen que són un francès i un portuguès parlant anglès al Dakar...
Stéphane Peterhansel justifica l'inici discret pels problemes de comunicació amb el seu copilot
BarcelonaDiuen que són un francès i un portuguès parlant anglès al Dakar. D’entrada, podria tractar-se d’un acudit del malaurat Eugenio, però és la realitat de Stéphane Peterhansel i Paulo Fiuza. Monsieur Dakar, el pilot que més vegades ha guanyat el ral·li més dur del món, estrena en aquesta edició copilot i, per primera vegada en 21 edicions, no es poden comunicar en francès. “Toca acostumar-s’hi...”, deia Peterhansel, sense gaire entusiasme, després d’acabar la primera etapa.
És una frustració que arrossega des de mitjans de desembre, quan es va trencar el somni de Stéphane Peterhansel: competir al Dakar amb la seva dona, Andrea Peterhansel. Feia anys que tots dos el volien portar a terme i els últims mesos s’havien estat preparant a consciència per ser a la sortida el dia 5 a Jiddah. Fins i tot havien guanyat junts el campionat mundial de ral·lis cross-country, demostrant fins a quin punt podia ser una parella competitiva, també a les dunes. Però una lesió inoportuna ho va esguerrar tot.
Stéphane Peterhansel va estar a punt de fer marxa enrere i retirar-se, també. Alguns dels copilots de confiança que havia tingut no estaven disponibles. És el cas, per exemple, de David Castera, actual director del Dakar. O de Jean-Paul Cottret, que ha intervingut en el disseny de les etapes d’aquesta edició. Però l’equip X-Raid Mini es va moure de pressa i va trobar un relleu a correcuita, el portuguès Fiuza. Monsieur Dakar destacava també per la navegació però necessitava un copilot expert en aquesta matèria per afrontar la prova amb garanties. Que en el seu cas vol dir amb opcions de guanyar. El problema és que no parla francès. I Peterhansel tampoc parla portuguès.
Guanyador de tretze edicions del Dakar, sis en moto i set en cotxes, l’estrena de la parella Peterhansel-Fiuza va ser més aviat discreta, encara que en la primera etapa tan sols cedís dos minuts respecte al líder. Els problemes van arribar diumenge, en què en van cedir 22, entre d’altres motius perquè van acabar perduts enmig del desert que connectava les localitats d’Al-Wajh i Neom. “La navegació es complica i el meu anglès no millora”, comentava el pilot. Aquest dimarts han acabat a deu minuts dels primers, Carlos Sainz i Lucas Cruz –que també s’han situat líders–. Però a la general resisteixen en una meritòria cinquena posició.
Canvis a la classificació
La tercera etapa, circular, amb inici i final a Neom, també ha comportat canvis a la classificació de motos. El nord-americà Ricky Brabec s’ha situat líder després de ser el més ràpid en completar els 426 quilòmetres del recorregut. D’altra banda, Joan Barreda ha acabat sisè i ha escalat fins a la quarta posició a la general; mentre que Laia Sanz, que està tenint molts problemes en aquesta arrencada del Dakar, va cedir mitja hora i és 27a a la general, a una hora i mitja de Brabec. Aquest dijous el ral·li arriba fins a la localitat d’al-Ula. Els pilots recorreran 672 quilòmetres, 453 dels quals seran cronometrats.