El ‘FAQS’ tanca el curs encara líder, però amb menys ‘share’

El programa de debat ha sigut líder de la nit dels dissabtes aquest 2019 en 20 de les 26 ocasions. El director de l’infoxou, Tian Riba, encara la nova temporada amb ganes de donar més visibilitat als monòlegs, més amplitud temàtica i interacció amb el públic

El ‘FAQS’ tanca el curs encara  líder, però amb menys ‘share’
i àlex Gutiérrez
27/07/2019
3 min

El FAQS: Preguntes freqüents tanca avui la seva temporada més convulsa. Quan al desembre es va anunciar, per sorpresa, el relleu forçat de Laura Rosel per Cristina Puig, la falta d’una explicació clara dels motius va alimentar tot tipus de suspicàcies i, fins i tot, campanyes de boicot a l’espai de debat polític a les xarxes socials. Set mesos després del canvi de presentadora, les dades mostren que el programa segueix sent el puntal dels dissabtes a la nit per a TV3: de les 26 edicions d’aquest 2019, ha sigut líder de la seva franja en 20. Això sí: en tot el 2018 només se li va escapar la primera plaça en dues ocasions, i aquest 2019 ha perdut gairebé 4 punts de quota de pantalla respecte al mateix període de l’any anterior.

“Era un repte gens fàcil -explica a l’ARA Cristina Puig-. No només per la complexitat de presentar un programa en què tot allò que hi passa i s’hi diu és analitzat amb lupa per l’espectador, la crítica i la classe política, sinó per l’impacte que va suposar per a una part de l’audiència la decisió de canviar la persona que el presentava. Més enllà que puguis preferir una presentadora o una altra, he trobat injustos els atacs i la crítica, de vegades acarnissada, cap a la meva feina i, de retruc, cap al programa”. La periodista lamenta el “clima d’intoxicació”, però celebra que una bona part de l’audiència n’hagi viscut al marge. “Potser va sent hora que els periodistes ens creguem d’una vegada que la vida no és allò que passa a Twitter”, conclou.

En tot cas, és impossible deduir quina part d’aquest descens correspon a la marxa de Rosel. Sobre cada quota de pantalla -el percentatge d’espectadors que, a aquella hora, miren una emissió concreta- hi pesen altres factors: què està fent la competència, com ha funcionat el programa d’abans a la mateixa cadena (perquè li deixa més o menys televidents en herència ). I, en el cas del FAQS, un factor determinant és la temperatura ambiental de l’actualitat informativa.

En aquest sentit, Tian Riba, director del programa, explica: “És una evidència que el període que va des del setembre del 2017 al juliol del 2018 és irrepetible. El context del 2019 és diferent. Hi ha hagut molta atenció al judici, sobretot al començament, però ha sigut menys extraordinari”. El periodista creu també que haver nascut en un moment tan excepcional fa que costi trobar la perspectiva: “El FAQS es va convertir gairebé en un fenomen social... però ni va inventar el periodisme, ni va inventar la tele, ni ara és un drama. Hem de ser tots plegats una mica més equilibrats”.

Sobre el nou curs, Riba no preveu grans canvis. “La clau del FAQS no són ni les seccions ni els fitxatges, sinó els convidats i la combinació que siguem capaços de fer de tots els formats que permet el programa”, explica. Sí que hi ha voluntat de diversificar en temes: “No ens hem de basar només en la política estricta, sinó que hem de detectar debats socials i avançar-nos-hi. De tota manera, política ho és tot. Fa més política el Sálvame que el FAQS ”. Altres mutacions suaus que es planteja l’espai passen per la interactivitat: “Volem donar més visibilitat als monòlegs d’actualitat, potenciar el nostre panel de periodistes i trobar vida intel·ligent a les xarxes, que hi és -explica Riba-. Volem reforçar la participació del públic a plató i estem treballant per millorar la interacció amb els espectadors, però no per la via dels missatges de Twitter que apareixen a la pantalla, perquè, de fet, ja els hem eliminat”.

El programa està condemnat a estar permanentment en el punt de mira. Ha sigut objecte de polèmica per les samarretes, per la traducció, pel paper del públic... I, en els últims temps, ha acusat també la fragmentació de l’espectre polític. “Per als independentistes sempre som de l’altra trinxera, per als no independentistes la nostra missió a la vida quan ens llevem és adoctrinar i, per a uns altres, som uns autonomistes i es nota que apliquem el 155 -ironitza Riba-. El FAQS és una eina tan potent que se n’han arribat a dir i a escriure autèntiques animalades, però que això passi és sa, perquè vol dir que el programa és viu: visca la llibertat d’expressió”. Per part de TV3, s’admet que ha sigut un curs difícil. “Ho hem entès i hem après que hem d’escoltar més els espectadors -diu Vicent Sanchis, director de la cadena-. Perquè el FAQS no és de la televisió ni de la productora: és de la gent que se l’ha fet seu. I això passa sovint a TV3, però a alguns programes més que a d’altres”.

stats