Les ideologies, encara

Les ideologies, encara
i Toni Soler
24/10/2020
3 min

EFICIÈNCIA. El conseller Ramon Tremosa va dir fa alguns dies, citant un article periodístic, que la gran distinció en el camp de les polítiques públiques no era entre esquerres i dretes, sinó entre eficiència i ineficiència. Immediatament, veus esquerranes van retreure-li que aquest és un argument típic de les dretes. I encara més a Catalunya, on l’anomenat eix nacional (la frontera entre independentistes i unionistes) sovint s’ha utilitzat per diluir altres alineaments. I malgrat tot la distinció existeix, encara que el terme dreta a casa nostra té una connotació tan reaccionària que els seus titulars sempre eviten utilitzar-la. Però hi són: els partidaris d’un estat poc intervencionista, de la convivència entre salut pública i privada, de la iniciativa empresarial, de la seguretat, de la família, de la tradició cristiana. Hi ha molts milers de persones que creuen en aquests postulats i que saben que això els situa en la trinxera oposada a les esquerres (defensores d’un sector públic fort, d’un estat que corregeixi les desigualtats del mercat, de l’ecologia, les llibertats de les minories i dels drets civils universals). L’eix esquerra/dreta existeix. Si el debat polític s’hagués de simplificar en termes d’eficiència o ineficiència, els governants no s’haurien de triar en unes eleccions democràtiques, sinó a través d’una auditoria.

TRANSVERSALS. Tot i així comparteixo amb Tremosa que la distinció entre esquerres i dretes, en la complexa societat d’avui, sovint és massa simplificadora. Primer, perquè els dos camps han tendit a acostar-se mútuament en la recerca d’aquest concepte vaporós anomenat centre polític, on molts electors se senten còmodes. Segon, perquè esquerra i dreta són termes massa esquemàtics per permetre als ciutadans amb una mica de curiositat intel·lectual adherir-s’hi fermament. Hi ha altres barems per mesurar la ideologia de l’individu, i sovint són transversals. A mi, per exemple, em disgusta el dogmatisme i el puritanisme, i d’això en trobem a la dreta i a l’esquerra. Em rebenta la demagògia, la intolerància, els prejudicis -també els de classe-. I em sembla que el dret de Catalunya a l’autodeterminació està fora de discussió. En aquest punt, ERC i Junts estan d’acord, i PP i PSOE en desacord. Per tant, és evident que l’eix dreta/esquerra, si bé existeix i és necessari, no és suficient per encasellar-nos ideològicament.

ALTERNANÇA. Les democràcia parlamentàries només funcionen quan hi ha alternança, que només té sentit quan hi ha formacions polítiques amb discursos i programes plenament diferenciats. A menys que s’opti pel turno pacífico que caracteritzava la democràcia corrupta de l’Espanya de la Restauració. Per als demòcrates, la mort de les ideologies no és una bona idea; ara bé: la substitució de les idees pel dogma, tampoc no ho és. El dogma inclou l’estigma, és a dir, la desqualificació integral de l’adversari reduït a una simple etiqueta. I la gent no vol ser etiquetada, és més, reclama el seu dret a canviar de parer. Si tothom fos de dretes o d’esquerres de la mateixa manera que és del Barça o del Madrid (és a dir, de forma purament sentimental), les eleccions serien innecessàries i l’alternança seria impossible. Els canvis de govern es produeixen perquè la part menys dogmàtica de l’electorat decideix el seu vot sense apriorismes, perquè el govern ho ha fet bé o malament, perquè la conjuntura recomana continuïtat o canvi, etcètera. Un dretà votant l’esquerra perquè li sembla que ha governat bé; un esquerrà votant la dreta perquè creu que els seus no es mereixen el poder. Aquesta mena de gestos són els que donen sentit a una democràcia real.

stats