14/11/2020

¿Pot ser inhumana la solidaritat?

En el dilema entre economia i salut, que molts han denunciat com a fals (sense salut no hi ha economia), no deixa de sorprendre la gran sintonia de totes les dretes extremes del món. Del Partit del Brexit a Bolsonaro passant per Díaz Ayuso, d’Orbán a Vox passant per Trump, no trobem excepcions en la maximització de la normalitat social i la minimització de la pandèmia. I sorprèn perquè no és tan obvi que siguin posicions de dreta extrema. Un esquerranós podria dir que hi ha una desproporció entre el mal que fan i faran certes mesures anticovid a l’economia i la mortalitat que causa el virus (ara mateix un 0,017% de la població mundial). I podria afegir que per protegir els vulnerables del Primer Món coneguts aboquem a una probable mortalitat més alta poblacions presents i futures del Tercer Món i el Quart Món que són per al Primer només una estadística.

¿Podem estar segurs que limitar-nos a mesures que no afectin greument l’economia farà més morts a la llarga -d’aquí 10, 20, 30 o 40 anys- que fer el que estem fent? No ho tinc tan clar. Però, tot i així, em repugna unir-me als partidaris de no tancar gairebé res i portar ben poc la mascareta. No discuteixo ara si amb cribatges massius, molts més tests ràpids i efectius i optimitzant el rastreig, podríem doblegar la corba sense arruïnar tantes famílies. Si això és possible -i l’evolució de Madrid no ho desmenteix-, només la falta de mitjans o els errors estratègics expliquen que no ho fem. El que em repugna és donar per bo el col·lapse sanitari (o evitar-lo al preu de deixar d’atendre, de deixar morir a casa, pacients d’una certa edat) pel presumpte bé econòmic de la majoria social.

Cargando
No hay anuncios

Què té de dreta extrema no sentir aquesta repugnància? Amb traç gruixut, la llei del més fort; matisant més, l’abandó dels vulnerables. Però arribats aquí l’esquerranós fred i racional em podria dir: “Parles dels vulnerables coneguts, com ara pares i avis, no dels altres, dels molts que, per exemple, s’ofeguen al Mediterrani perquè la nostra pobresa augmenta la seva misèria”. I l’únic argument sòlid que em veig capaç d’oposar-hi, és que haig de salvar els vulnerables coneguts -no els puc abandonar- perquè si no ho faig, deixo de ser humà.

Sé que ningú parla en aquests termes i que tothom vol creure que enfonsar l’economia per evitar el col·lapse sanitari no entra mai en conflicte amb una solidaritat més racional, global i a llarg termini. I també sé que no és aquesta solidaritat la que empeny la dreta extrema a posar l’economia davant de tot, sinó el populisme més etnocèntric i reaccionari. Però això no resol el meu dilema ètic. Només el resol tenir clar que fins i tot si es pogués provar que per fer més bé a més persones he de deixar de ser compassiu amb els més propers -amb amics, pares o fills-, no ho deixaria de ser. No posaria una solidaritat freda i abstracta per davant de sentiments sense els quals no soc humà. Més m’estimaria ser un insolidari humà que un solidari inhumà.