Plataformes

L’adeu dels comptes compartits, un dels perills del futur de Netflix

Un estudi de Barlovento indica que un 61,3% dels usuaris espanyols de la plataforma comparteixen subscripció

Què està passant  A Netflix?
3 min

BarcelonaLa proliferació de plataformes de streaming ha fet que molts usuaris hagin optat per compartir comptes amb amics o familiars per estalviar la despesa dedicada a l'entreteniment audiovisual. Segons l'últim estudi de la consultora Barlovento centrat en els serveis de consum online, corresponent a la tercera onada del 2022, aquesta pràctica és majoritària entre els consumidors espanyols i Netflix és la plataforma que més ho nota. En el cas d'aquesta plataforma, la més estesa a l'estat espanyol, un 61,3% dels usuaris accedeixen als continguts a través d'un compte compartit.

L'informe de Barlovento també pregunta als enquestats com reaccionarien si la plataforma decidís prohibir aquesta pràctica. El 58,7% afirmen que, si s'acabés amb els comptes compartits, cancel·larien la seva subscripció, mentre que el 14,8% asseguren que pagarien un extra per poder continuar utilitzant el servei amb les mateixes condicions que tenen ara. D'altra banda, el 14,6% diuen que estarien disposats a pagar una subscripció pròpia i l'11,8% optarien per canviar a la tarifa amb publicitat perquè és més barata.

Els comptes compartits de les plataformes de streaming
Percentatge d’usuaris amb comptes compartits a Espanya

Netflix

Disney+

HBO Max

Amazon

Filmin

Movistar

61,3%

55,7%

47,9%

31%

28,9%

24,9%

61,3%

55,7%

47,9%

31%

28,9%

24,9%

61,3%

55,7%

47,9%

31%

28,9%

24,9%

Les dades que recull l'informe donen pistes de quina pot ser la reacció dels clients de Netflix quan es faci realitat la desaparició dels comptes compartits, una mesura que començarà a posar-se en pràctica a finals de març i que s'implementarà globalment en el transcurs dels dos següents trimestres. El nou pla, que es va provar a Xile, Costa Rica i el Perú, implica que els subscriptors paguin un extra al mes per cada usuari addicional. També es dona la possibilitat que els usuaris que fins ara accedien a la plataforma a través del compte d'un amic o un familiar se subscriguin amb una quota mensual pròpia. "Després de la nostra experiència a Llatinoamèrica, som conscients que quan implementem aquest canvi hi ha cancel·lacions, un fet que afecta el creixement de subscriptors a curt termini. Però a mesura que les llars comencin a afegir usuaris addicionals i altres creïn els seus propis comptes, esperem una millora dels nostres ingressos, que és l'objectiu que perseguim amb el canvi de preus i plans de subscripció", explicava l'empresa en l'informe de resultats de l'últim trimestre del 2022, presentat aquesta setmana.

Mentre que la prohibició dels comptes compartits encara no és una realitat, l'altra pota dels canvis de subscripció –la tarifa barata amb publicitat– és una realitat des del novembre passat. Per 5,49 euros al mes, Netflix ofereix accés al seu servei amb talls de publicitat abans i durant l'streaming dels continguts (entre 4 i 5 minuts d'anuncis per hora). Aquesta tarifa té altres limitacions: no permet descarregar-se els continguts per veure'ls si no es disposa de connexió a internet i no dona accés a totes les pel·lícules i sèries del catàleg a causa d'algunes restriccions de llicències.

Què passa en les altres plataformes?

Netflix ha estat la primera plataforma a posar fre als comptes compartits, però la problemàtica és transversal a totes les plataformes, tot i que la proporció és menor. L'altra plataforma on el percentatge de comptes compartits és superior al de l'ús individual o d'una única llar és Disney+. En aquest cas, el 55,7% dels usuaris reconeixen fer ús d'aquesta pràctica, enfront del 44,3% que sostenen que no ho fan. Si la plataforma acabés amb la pràctica dels comptes compartits, el 66,8% dels usuaris afirmen que finalitzarien la subscripció, enfront del 10,1% que pagarien un extra per poder seguir utilitzant el servei en les mateixes condicions. D'altra banda, el 12 4% pagarien una subscripció pròpia amb les mateixes característiques amb què ja compten i el 10,7% s'abonarien a la subscripció amb publicitat per ser més barata.

Igual que Netflix, Disney+ ja fa temps que va anunciar els seus plans per oferir una tarifa més barata amb anuncis, una opció que actualment només està disponible als Estats Units. A hores d'ara, el preu d'aquesta tarifa reduïda és de 7,99 dòlars al mes.

Els comptes compartits són un problema per a Netflix i Disney, però en altres plataformes com ara Filmin, Amazon Prime o Movistar+ no té tant d'impacte. La plataforma de Telefónica és la menys afectada per aquesta pràctica: només el 24,9% dels usuaris en fan un ús compartit. Les xifres de Filmin i Amazon són similars: a la primera és un percentatge del 28,9%, i a la segona, del 31%.

Just al mig de les dues tendències hi ha HBO Max, on el percentatge d'ús compartit i ús per una llar està equilibrat: el 47,9% de compartició enfront del 52,1% d'usuaris que només usen la seva subscripció entre els membres de la mateixa unitat familiar.

Una de les conclusions de l'informe de Barlovento és que la majoria dels usuaris que fan ús compartit de comptes –sigui quina sigui la plataforma a la qual tenen accés– renunciarien a la subscripció si el servei de streaming decidís inhabilitar l'ús entre diverses llars.

stats