MÚSICA

El lied aconsegueix tenir veu pròpia a L’Auditori

Comença un cicle de recitals dins la temporada de cambra

La soprano suïssa Franziska Heinzen tancarà la primera temporada del cicle Schubert lied de L’Auditori.
i Xavier Cervantes
18/10/2017
3 min

BarcelonaSchubert lied és el títol d’un nou cicle de L’Auditori de Barcelona realitzat conjuntament amb la Schubertíada de Vilabertran i el Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM), que depèn del ministeri espanyol de Cultura. L’objectiu és contribuir a normalitzar la presència de la cançó lírica alemanya a la ciutat aprofitant l’experiència de la Schubertíada i del cicle de lied que organitza el CNDM al Teatro de la Zarzuela de Madrid. I és que Barcelona no és una ciutat prou permeable al lied, tot i que en els últims anys han sorgit iniciatives com el festival LIFE Victòria i malgrat que grans estrelles com Jonas Kaufmann i Matthias Goerne han fet programes schubertians al Palau de la Música i el Liceu.

El cicle, que es farà a la sala 2 de L’Auditori, consta de quatre concerts per temporada durant tres anys, i el propòsit és que tingui continuïtat. “És una novetat en la temporada de cambra, i volem que el lied formi part del discurs habitual de la música del país”, diu el director de programació de L’Auditori, Robert Brufau. Tot plegat començarà el 25 d’octubre amb el tenor turc Ilker Arcayürek, guanyador del concurs de lied de Stuttgart del 2016, i el pianista britànic Simon Lepper. El repertori, com en tot el cicle, serà només de cançons de Schubert. Com recorda el coordinador de la Schubertíada de Vilabertran, Víctor Medem, “Schubert va compondre 600 lieds”, dels quals se n’han seleccionat uns 250 per al cicle seguint tres criteris: “Les obres mestres més populars, altres cançons conegudes i finalment d’altres no tan conegudes”. “Es tracta de presentar programes equilibrats interpretats per gent formada en el lied”, diu Medem, que assumeix l’encàrrec de “revitalitzar el lied a Barcelona” i fer-ho en “escenaris de prestigi”.

Fidelitzar els intèrprets

“La proposta té un contingut determinat pel programa i no pels noms, tot i que tots són intèrprets de molta qualitat”, assegura Medem. És a dir, es vol seguir el model de Vilabertran i la Zarzuela, que van aconseguir fidelitzar cantants joves que amb els anys han esdevingut pràcticament fixos tant al festival català com al cicle madrileny. “Hem d’agafar-los jovenets, que són més barats”, fa broma el director del CNDM, Antonio Moral. Fora bromes, el que diu Moral té sentit. El cicle de L’Auditori té un pressupost de 22.000 euros per temporada, una quantitat insuficient per contractar una figura com Kaufmann, però assenyada per poder comptar amb joves intèrprets de nivell internacional i avesats al repertori schubertià. L’objectiu no és tant aconseguir una esplendor esporàdica com esperonar l’afició pel lied. En aquest sentit, Medem considera que L’Auditori és “el lloc ideal per fer-ho”, tant per “l’acústica de la sala 2 com per l’aposta pel talent jove”. Conscients del tarannà divulgador del cicle, les entrades per als concerts costen 20 euros i es mantenen els descomptes per a menors de 35 anys.

Un altre dels talents amb experiència liderística que passaran per L’Auditori és el baríton alemany Samuel Hasselhorn, que actuarà el 20 de desembre amb la pianista Renate Rohlfing. I el mateix es pot dir dels protagonistes dels altres dos concerts: el baríton barceloní Josep Ramon Olivé, que cantarà amb el pianista Francisco Poyato l’11 de febrer, i la soprano suïssa Franziska Heinzen, que el 14 de març interpretarà lieds de Schubert centrats en poemes de Goethe al costat del pianista britanicopolonès Benjamin Mead.

“El que crearà arrelament serà que la gent s’estimi el lied. Crear aquest clima farà que vinguin més persones als concerts”, diu el pianista Francisco Poyato, professor de lied a l’Esmuc, una escola superior de música que des de la seva fundació va incloure la cançó lírica en el programa de la música de cambra i que, a més, ofereix un màster per a cantants i pianistes. “D’aquest petit laboratori de l’Esmuc n’ha sortit gent com Josep Ramon Olivé i Xavier Sabata”, recorda Poyato, que valora positivament la proposta del cicle Schubert lied. “Els lieds són les obres més íntimes dels compositors. No és música escrita per a sales de concert, però fem la gosadia de portar-la aquí per crear un ambient íntim i pròxim”, explica el pianista.

Per a Jordi Roch, president de l’Associació Franz Schubert, que organitza la Schubertíada de Vilabertran, el cicle és “una oportunitat per aprofundir en el lied i en la poesia”. “Hem de mirar de fer-ho bé”, afegeix Roch, que recorda que tanta importància té el cantant com el pianista.

stats