Misc06/06/2018

Mal temps per al Camp Nou

Entre la pluja i uns horaris poc favorables, l’estadi ha perdut 6.500 espectadors de mitjana respecte a la temporada passada

Martí Molina
i Martí Molina

BarcelonaPrimer van ser els atemptats de l’agost a Barcelona, després les imatges de l’1-O i finalment els factors meteorològics i els horaris dels partits. Són les justificacions que han arribat des dels despatxos del Camp Nou per intentar explicar com és que l’estadi blaugrana ha ofert durant la temporada imatges tan pobres a nivell d’assistència. Malgrat que la xifra ha millorat notablement a la segona meitat del curs, el club ha tancat l’any esportiu amb una mitjana de 71.122 espectadors, la quarta pitjor de la dècada. Una xifra molt austera si es té en compte que el Barça ha guanyat la Lliga i la Copa i que té Leo Messi a la gespa com a gran reclam futbolístic.

Ha sigut un any de mala collita d’espectadors a l’estadi. Una dada que no només té un impacte visual a les graderies. El principal maldecap ha sigut que, amb la davallada de l’assistència, també han anat a la baixa els ingressos en concepte de taquilles i que la temporada passada van arribar als 66,5 milions. Tot i que el club encara no ha volgut fer pública la xifra final, fonts de l’entitat asseguren que els ingressos han sigut més baixos. A inici de curs, quan ja es veia a venir que no es complirien els objectius, el departament de ticketing va revisar a la baixa la previsió d’ingressos per aquest concepte. A la segona meitat de temporada ha millorat notablement l’assistència però tot i així no s’ha arribat al que s’aspirava a l’estiu.

Cargando
No hay anuncios

Amb el Museu ha passat una cosa similar. Englobat en el Camp Nou Experience, acostuma a tenir uns dos milions de visitants anuals. Tampoc n’hi ha xifres oficials, però l’assistència va baixar al tram final del 2017, mentre que aquest inici del 2018, igual que a l’estadi, ha tornat a pujar.

El Camp Nou ha reunit de mitjana 71.122 espectadors, 6.500 menys que l’any passat. I això que l’equip ha sigut líder des de la primera jornada de Lliga. Però ha costat que el públic s’hi enganxés. Sobretot el soci, que és qui més ha fallat a l’estadi. En el debut oficial, contra el Madrid a la Supercopa, es van reunir 89.514 aficionats, la majoria -com passa en aquest partit, que no entra a l’abonament- estrangers. Ara bé, des d’aquell partit a l’agost van haver de passar sis mesos perquè hi hagués més de 80.000 aficionats al Camp Nou. Va ser el dia que el Girona visitava per primer cop l’estadi (85.417). De fet, al desembre la mitjana era de només 65.000 espectadors, una dada que va pujar fins als més de 71.000 gràcies als dos partits de l’eliminatòria de Champions i als duels contra l’Atlètic de Madrid i el Reial Madrid. Els quatre únics en què hi havia més de 90.000 aficionats.

Cargando
No hay anuncios

Inicialment es va culpar els atemptats de l’agost i el referèndum, que suposadament van generar desconfiança en els turistes. Però aquesta teoria va deixar de tenir validesa perquè el nombre de visitants a la ciutat només havia caigut un 1%, fet que no explicava el diferencial d’entre 12.000 i 15.000 espectadors menys de mitjana al camp.

Amb un Barça que s’havia recuperat esportivament, calia trobar altres factors. I un d’ells ha sigut, sens dubte, el meteorològic. Aquest curs el Camp Nou ha estat de pega. Dels 28 partits oficials -sense comptar el Las Palmas-, en 10 ha plogut, o bé durant el matx o en els instants previs. I, per si no fos prou, els partits de Copa a l’estadi, sempre entre setmana, s’han emès en obert.

Cargando
No hay anuncios

De fet, la Copa ha sigut una competició que ha fet mal a l’assistència, on s’ha registrat una mitjana de 64.629 espectadors en els quatre partits disputats. I no és culpa del primer, contra el Múrcia (Segona B), en què la dada va superar la mitjana (68.775) coincidint amb la Jornada del Soci Solidari. Els problemes van arribar amb els enfrontaments contra el Celta (59.009), l’Espanyol (79.774) i el València (50.959), que es van jugar un dijous a les 21.30 h.

Cargando
No hay anuncios

Els partits entre setmana (excepte la Champions) i els que s’han jugat el diumenge a la nit han sigut els que menys gent ha atret espectadors. En canvi, els dies que el Barça ha jugat en dissabte o el diumenge a la tarda, l’assistència ha sigut notablement superior, sense tenir en compte l’entitat del rival.

Més activitats

Més enllà de l’atractiu futbolístic, al club fa mesos que estan pensant a donar als espectadors alguna cosa més que 90 minuts de futbol. És a dir, que tinguin activitats per a tot el dia, abans i després del partit. Aquesta “experiència”, com s’hi refereixen des de l’àrea de màrqueting, servirà per ajudar a atreure més aficionats, siguin locals o estrangers, i també millorar els ingressos en concepte de marxandatge o restauració. Ara bé, aquesta iniciativa no estarà en ple funcionament fins que s’hagin acabat les obres de remodelació de l’estadi, que en principi han d’acabar el 2022.

Cargando
No hay anuncios

Mentrestant, al febrer el Barça va posar en marxa una prova pilot que consistia precisament a fer activitats paral·leles al partit a l’esplanada de l’estadi. La primera valoració és positiva, tot i que el club reconeix que hi ha molta feina per fer.