Mediaset, més líder a Catalunya que l’any passat
Ara fa just un any vaig escriure una columna en què destacava quatre xifres sobre audiències televisives que solen quedar eclipsades rere la dada principal de quin ha sigut el canal líder. I em vaig comprometre a, un any després, veure com havien evolucionat aquests indicadors. Aquest es l’article de continuïtat, doncs. Som-hi.
1. La quota del català. El 2019 la suma dels canals nominalment en català era del 18,7%. Aquest any la dada s’ha fet encara més raquítica, ja que ha baixat fins al 18,1%. Ras i curt: el català entra només residualment a les plataformes mentre s’esllangueix a la televisió en obert. I això que el còmput és generós perquè 8TV segueix emetent bona part de la seva programació enllaunada en castellà. Enguany hem vist com TVE augmentava sensiblement les hores de català, i hi ha també l’aportació -petita però transversal- dels canals locals. Però fins i tot el càlcul més optimista no pot amagar que la llengua en l’audiovisual lluita amb una mà lligada a l’esquena i una oferta que la sobrepassa. Renunciar als canals secundaris per salvar el lideratge de TV3 té aquesta conseqüència.
2. El grup líder. TV3 és el canal líder d’audiència per onzè any, sí. Però Mediaset és el grup hegemònic: el 24,7% del públic, un de cada quatre espectadors, està connectat a un dels seus canals. La privada baixa dues dècimes respecte al 2019, però com que la Corporació en conjunt baixa un punt sencer, fins al 17,2%, la conclusió és que Mediaset és més líder que el 2019. De nou, la impossibilitat de tenir una oferta ambiciosa de canals -el grup privat en té set- provoca una debilitat estructural que impedeix també explotar comercialment aquesta audiència.
3. Els nens. L’any passat consignava que TV3 era líder però no pas per als nens: només el 5,9% s’hi connectaven, de mitjana, i era en aquesta franja d’edat superada netament per Telecinco. Enguany el seu share entre el públic infantil baixa encara més, fins al 5,4%. El canal català tampoc és líder entre els espectadors de 13 a 24 anys. Esclar: si no crees espectadors des de la base, quan es fan grans tampoc connecten amb el canal. I els joves catalans es van decantar el 2020 per Telecinco.
4. El públic amb menys ingressos. És l’única de les dades d’aquest particular baròmetre que mostra una evolució positiva, ni que sigui tímidament: el share entre el públic amb menys ingressos ha pujat del 9,8% al 10,1%. Segueix liderant Telecinco, però com a mínim és un indicador d’una certa transversalitat. Una TV3 massa centrada en l’actualitat deixa fora àmplies capes socials. La solució no és banalitzar-se i és missió d’un servei públic acostar la informació a tothom. Però tenir entreteniment popular suposa ocupar un àmbit en què el castellà regna gairebé hegemònicament.
Ens emplacem per mirar les xifres d’aquí un any, si els sembla. I bon 2021.