Qui hi ha darrere de Ciutadans?
PeriodistaDiumenge a la nit la televisió pública basca va fer un reportatge periodísticament impecable amb un objectiu molt clar: saber qui hi ha darrere de Ciutadans. El programa '360º' d’ETB, dirigit i presentat per Eider Hurtado, feia una ‘Operación Ciudadanos’ resseguint la història del partit i explicant com s’ha produït l’ascens fulgurant de la formació, que en pocs anys ha passat de ser residual a Catalunya a convertir el seu líder en potencial nou president d’Espanya.
El reportatge és equilibrat i compta amb veus autoritzades del partit, com el seu secretari general, José Manuel Villegas, ideòlegs i fundadors diversos, polítics simpatitzants d’altres formacions com José Bono, veus discordants desencantades de Ciutadans i diversos analistes, periodistes i experts en comunicació política.
Pel que fa a la realització, el reportatge evidencia una preocupació per mostrar un muntatge modern i dinàmic, que vol subratllar en pantalla la professionalitat de la directora (la mostra treballant a l’ordinador, fent trucades de telèfon, contrastant informació...) però cau en un excés de contemplació estètica i física, que li atorga un punt de frivolitat innecessària al relat audiovisual.
A nivell d’estructura i guió el treball periodístic és acurat, molt clarificador i revelador. Les fonts escollides per documentar el reportatge són pertinents, de primera mà, molt clares en les seves explicacions, amb exemples il·lustratius i contundents. I està ben complementat amb titulars d’hemeroteca i imatges d’arxiu que reforcen els testimonis.
‘Operación Ciudadanos’ arrenca amb el cartell electoral de Ciutadans del 2006, amb Albert Rivera despullat, i comença el procés per desemmascarar el partit: primer demostrant quina és l’estructura econòmica que sosté Ciutadans, quins vincles té amb FEDEA –el laboratori d’idees de l’Íbex-35– i qui patrocina aquesta fundació. Un cop explicats els interessos dels grans poders econòmics del país, passa a destapar sistemes de finançament dubtós. El reportatge demostra com s’haurien pagat les campanyes electorals amb els fons públics destinats als grups municipals i de quina manera poden pagar el lloguer d’un edifici sencer al centre de Madrid. El tercer pas és molt valent: ‘Operación Ciudadanos’ explica quines aliances existeixen entre empreses de prospecció sociològica i grups de comunicació importants. Revela el vincle entre Metroscopia i el grup Prisa per catapultar Ciutadans i que obtingui presència mediàtica. Finalment analitza l’ADN del partit pel que fa a les seves estratègies, basant-se en la manera com han combatut el concert econòmic basc i en la indefinició política per guanyar adeptes. El final és contundent: sobre unes imatges en blanc i negre d’Albert Rivera diuen “Són moltes les ombres que rodegen la figura d'Albert Rivera”, i veiem minúsculs flocs de neu flotant per la pantalla. Un reportatge ben fet, agosarat i rigorós que difícilment cap televisió d’àmbit estatal gosaria emetre.