El negoci d’omplir el Camp Nou
BarcelonaAprincipis de la temporada 2017-18 el Camp Nou va començar a perdre espectadors de manera molt pronunciada. En part pels atemptats que hi havia hagut a la Rambla i en part per l’1 d’Octubre -dia en què es va jugar a porta tancada-, l’estadi es buidava. Però no tant de socis, que més o menys seguien anant al camp amb la mateixa regularitat, sinó d’aficionats de fora, dels que compren entrada. La venda de localitats queia en picat i el club havia de refer els pressupostos a la baixa en concepte de ticketing. La preocupació als despatxos nobles era màxima i calia buscar una solució urgent. La resposta venia a través d’una reformulació del sistema de venda d’entrades. En pocs mesos es va començar a treure partit d’aquest nou model i dos anys després se n’ha consolidat el funcionament. Avui el club pot presumir de tornar a omplir l’estadi i, cosa que importa encara més a tresoreria, assolir xifres rècord de facturació.
L’inici de curs ha permès batre rècords. En els primers sis partits la mitjana d’assistència ha augmentat en 6.000 aficionats, passant dels 76.747 del curs 2018-19 als 82.896 actuals. Lluny queda la temporada 2017-18, en què es va baixar fins als 68.591 espectadors, la xifra més baixa des que Josep Maria Bartomeu presideix el Barça. “La gestió de la venda anticipada mitjançant l’smart booking, l’augment del preu mitjà gràcies a la gestió de preus dinàmics i l’optimització d’inversió en mèdia i millores de l’ e-commerce ” són les claus de l’èxit, justifica el club. En aquest nou paradigma -que s’aplica al Camp Nou, al Palau Blaugrana i, des d’aquest curs, a l’estadi Johan Cruyff-, el cost de les localitats fluctua, es premien els compradors que adquireixen localitats amb molta antelació i es fan ofertes puntuals. Una cosa similar al que passa en les reserves hoteleres.
L’èxit d’aquest nou model s’exemplifica en el Gamper d’aquest 2019 contra l’Arsenal. A més de triar un rival amb cartell, es va programar per a un dels caps de setmana de més afluència de visitants a Barcelona. El resultat va ser omplir el Camp Nou amb 98.812 espectadors, rècord en la història del torneig. A més, aquell dia no va jugar Leo Messi, un dels grans reclams de l’entitat en aquest tipus de partits, però passava que la gran majoria de localitats ja s’havien venut molt abans. La xifra d’ingressos per taquilla va superar els cinc milions d’euros.
A l’espera de la construcció del nou Camp Nou, la inauguració del qual està prevista no abans del 2024, esprémer al màxim la venda d’entrades havia sigut una prioritat de la directiva de Bartomeu. La fórmula del Seient Lliure, que permet al club tornar a cobrar per una localitat que ja havia venut al soci -encara que el soci també es quedi una part dels ingressos-, cada cop està més consolidada i garanteix que, de mitjana, un de cada tres abonats alliberi el seu seient. La dada tocava sostre la temporada 2017-18 amb 28.660 alliberaments de mitjana, però queia el curs passat fins als 26.005 (un 9% menys) a causa dels canvis introduïts per la junta, que no acabarien de quallar entre els socis. Les modificacions van ser revocades i, de cara a aquesta temporada, els càlculs són novament a l’alça. És a través de la certesa que es disposarà d’un nombre constant de localitats que els executius de ticketing poden posar en marxa les noves tècniques de venda.
Entrades, ‘tours’ i serveis ‘vip’
De cara a aquesta temporada el club preveu uns ingressos de 220 milions en el concepte estadi, que inclou principalment la venda d’entrades, els abonaments, els serveis vip i les visites (Tour Barça). Aquestes xifres suposaran un augment de 8 milions respecte al curs passat (212), un 4% interanual. I això tenint en compte que la temporada anterior es va arribar a les semifinals de Champions, mentre que al pressupost sempre es preveu -per una qüestió de prudència- que s’arriba als quarts de final. De fet, és a Europa on el club va obtenir l’augment més destacat, amb 16,9 milions d’ingressos, un 72% més interanual, en bona part per l’impacte de l’enfrontament contra el Liverpool a semifinals. També van ser molt positives les xifres a la Lliga: es van ingressar 47 milions, un 26% més. Només a la Supercopa les xifres són negatives, perquè el rival no tenia l’atractiu del Madrid però, sobretot, pel fet d’haver-se jugat a partit únic a Tànger: es va passar de 10 milions en taquilla a 1,2.
Les taquilles de l’estadi van recaptar la temporada passada un total de 71,6 milions, 10 més que l’any anterior. A aquesta xifra s’hi ha de sumar els 42 milions que s’ingressen a través dels abonaments de temporada. A més, s’incrementava la facturació en l’apartat d’ hospitality un 17%, passant dels 18,6 als 21,9 milions. Una millora que s’explica per la creació de nous serveis vip. Per exemple, l’Star Pass, que permet als clients veure en exclusiva l’entrada de tots els jugadors a les instal·lacions del Camp Nou. O el Match Day Tour, que permet als aficionats veure in situ com es prepara l’estadi en les hores prèvies d’un partit. A part, el club també adreçava serveis a 250 empreses que van dur a l’estadi més de 35.000 convidats.
La caixa forta s’omple al ritme que el Camp Nou guanya públic, malgrat que això signifiqui que els socis es queden a casa.