La nit de Bill Viola a Barcelona: descobrir en gran l'art sacre d'un degà del vídeo
La Pedrera, el Liceu i el Palau de la Música sumen esforços per dedicar una jornada excepcional a l'artista
BarcelonaPer a l'artista nord-americà Bill Viola, a qui la Pedrera dedica l'exposició Miralls de l'invisible, el poder de l'art i dels museus es troba en el fet que poden trencar amb la lògica capitalista del temps productiu: "Hem de reclamar el temps per ell mateix –va dir Bill Viola en una entrevista–. Hem de tornar-nos el temps per permetre que la nostra consciència respiri i les nostres ments aclaparades estiguin en calma i silenci". Per aconseguir-ho, a més de visitar Miralls de l'invisible, la Pedrera, el Palau de la Música i el Liceu han sumat esforços per organitzar aquest dimecres una Nit Bill Viola entre les sis de la tarda i la una de la matinada, els protagonistes de la qual seran les obres de la mostra i algunes altres de gran format, com L'ascensió de Tristany i L'ascensió d'Isolda, provinents de l'escenografia d'una producció de l'òpera Tristany i Isolda de Wagner dirigida per Peter Sellars.
Bill Viola considera el conjunt de peces wagnerianes "un dels millors treballs" de la seva trajectòria i, amb motiu de l'estrena de l'òpera al Teatro Real, va posar de relleu el potencial espiritual d'aquesta obra de Wagner: "Ens porta al centre del significat de la vida, als seus objectius, i ens dona la possibilitat de transformar-nos". Aquestes dues obres es podran veure al Liceu, així com també tres peces sorgides de la mateixa òpera: Dona foc, Passatge a la nit i Esdevenint llum. "Dona foc és una visió en la memòria d'un home que agonitza", va explicar Viola sobre el seu treball.
"L'exposició irradia a la ciutat", afirmen fonts de la Fundació Catalunya - La Pedrera. L'entrada a Miralls de l'invisible serà gratuïta durant la Nit Bill Viola, i entre els treballs més destacats de l'exposició hi ha El quintet dels corpresos, un molt bon exemple de com Bill Viola juga amb l'imaginari de la pintura del Renaixement i el Barroc per posar de relleu la catarsi es produeix amb la pena i el patiment. També hi ha un dels seus treballs inicials, Cel i terra, compost per dos televisors contraposats que emeten imatges d'un naixement i una mort. "Com que la superfície dels monitors és de vidre, es reflecteix la imatge que emet l'altre, com si la vida i la mort es reflectissin i es continguessin l'una a l'altra", va dir l'artista.
El llindar entre la vida i la mort
Les obres de Bill Viola tenen una forta càrrega espiritual i exploren els rituals de pas, sobretot el naixement i la mort, i el llindar entre el món dels vius i el dels morts. L'element que connecta un món amb l'altre és l'aigua, evocadora d'un fet extrem de la biografia de l'artista: l'estat de benestar que va experimentar Bill Viola quan va estar a punt d'ofegar-se en llac quan era un nen. Curiosament, l'obra que tanca el recorregut de Miralls de l'invisible és un autoretrat submergit de Viola.
Les obres més primerenques de la Nit Bill Viola són El missatger i La cruïlla, dos vídeos datats del 1996 que es podran veure al Palau de la Música. Crida l'atenció el fet que Bill Viola va fer servir el foc i l'aigua com a elements principals tant a La cruïlla com a la majoria de les peces fetes per a Tristany i Isolda. Un altre dels trets característics d'aquesta peça és que l'artista projecta a càmera molt lenta els moviments del protagonista. Precisament aquest alentiment és una de les constants de les seves obres. La cruïlla també reflecteix com l'obra de Viola beu de diferents tradicions i religions, com el budisme, l'hinduisme i el sufisme. Més concretament, en aquesta obra l'artista va parlar d'un acte d'"autoaniquilació" necessària per assolir la "transcendència" i "l'alliberament".
El Palau de la Música també acollirà un dels últims treballs de Bill Viola, Naixement invertit, que és un dels més potents: la peça descriu cinc moments del despertar de l'home mitjançant una sèrie de transformacions violentes representades per diferents fluids, des del silenci en un espai buit inicial fins al despertar i el naixement, passant per la desesperació, el temor, la fortalesa, l'alleujament i la purificació. Segons el mateix Viola, "els fluids representen l'essència de la vida humana –terra, sang, llet, aigua i aire– i el cicle vital des del naixement fins a la mort, invertit aquí com a pas de l'obscuritat a la llum".