Segons dades de GSMA Intelligence, al món hi ha gairebé 7.300 milions de línies de telefonia mòbil i més de 3.625 milions d'usuaris únics d'aquest servei, cadascun dels quals hi va dedicar l'any passat un promig de gairebé 10 euros mensuals. Com que a escala mundial hi ha aproximadament la mateixa proporció de dones que d'homes (la relació exacta és de 1,01 femelles per mascle), es podria pensar que els usos del mòbil són uniformes, però no ho és. Veiem-ne algunes diferències.
El mateix telèfon es pot fer servir per a diverses funcions, sobretot en el cas dels 'smartphones'. La firma Tarifica Wireless ha fet una enquesta sobre els usos del mòbil per part d'homes i dones. La funció preferida és l'accés a internet en el dos casos, però en més proporció entre els homes. Aquests, en canvi, són molt menys propensos a enviar missatges SMS i MMS. I malgrat el que algú podria pensar, hi ha més homes que dones que citen les converses de veu com a primera funció preferida del seu telèfon mòbil.
La segona funció més important del mòbil per a homes i dones són els missatges, seguits de la veu i les dades. Els patrons de preferència segons el gènere es mantenen.
Finalment, quan es demana a dones i homes per la tercera funció preferida del telèfon mòbil, les respostes són les següents:
En els darrers temps, un dels usos més habituals dels telèfons mòbils és la missatgeria instantània. A escala global, la mateixa Tarifica Wireless ha investigat quins són els serveis de xat més populars. Només dos, Facebook Messenger i Skype, són utilitzats per més de la meitat dels usuaris de smartphone. La penetració dels altres depèn del seu èxit regional, i va del 41,5% de WhatsApp al 6,6% de WeChat. Però més del 26% dels usuaris en fan servir algun altre, i gairebé el 12% no en fan servir cap.
Ara bé, si es segmenten les respostes per gènere, el panorama canvia força. Entre les dones es repeteix l'ordre de preferència general, però Facebook té un ús més alt i WhatsApp el té més baix, i n'hi ha més que eviten aquest tipus de serveis. En canvi, Skype supera Facebook en ús per part dels homes, i el percentatge que no fa servir cap mena de xat al mòbil és més baix.
Tingueu en compte que totes les xifres anteriors fan referència al conjunt del mercat mundial. Si voleu contribuir a tenir una imatge més detallada del mercat estatal de telefonia mòbil per gèneres, en aquesta pàgina podeu participar en l'enquesta "Navegantes en la red" que porta a terme aquests dies l'AIMC (Asociación de Investigación de Medios de Comunicación) i que arriba a la seva edició número 17.