Art
Misc22/01/2020

El temporal doblega 'David i Goliat' "pels genolls"

La rehabilitació de l'escultura d'Antoni Llena durarà previsiblement uns quatre o cinc mesos

Antoni Ribas Tur
i Antoni Ribas Tur

Barcelona"Jo crec que amb pròtesi podrà tornar a caminar", diu l'artista Antoni Llena, que està compungit perquè el temporal va fer caure la seva escultura David i Goliat dimarts a la nit, ubicada a la Vila Olímpica de Barcelona. Tot i així, explica els danys que va patir l'obra amb tendresa. "Es temia que la cara sortís volant pels aires o que fallessin els fonaments, però li va passar com als humans i li van fallar els genolls", diu l'artista.

Malgrat que l'obra s'ha fet malbé, Llena valora sobretot que no es produïssin danys personals. Com expliquen fonts de l'àrea d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, les ratxes de vent de més de 140 km/h van provocar que es dobleguessin els peus de suport i tombés l'estructura. Es rehabilitarà l'obra després del temporal. "Només ha quedat afectat el tros del llençol superior, que fa 164 m2, que va picar a terra en la caiguda i els peus doblegats", afirmen les mateixes fonts. Per les dimensions de l'obra, es rehabilitarà al mateix lloc i es reforçarà. L'última restauració de l'obra es va acabar a finals de l'any passat i va costar 85.000 euros. "Es va fer una restauració del conjunt: es van revisar els fonaments i les soldadures, es va netejar i es va tornar a pintar", expliquen des de l'Ajuntament. Precisament els punts que es pensava que eren més delicats, les bases d'ancoratge i el punt on les potes es troben amb la carota, no van cedir. "Aquesta peça ha passat dues revisions molt a fons, les conclusions de les quals van ser que estava en perfecte estat", explica Llena.

Cargando
No hay anuncios

La primera restauració es va fer el 2007, quinze anys després de muntar l'obra, i l'altra va finalitzar l'octubre de l'any passat. Per entendre per què cal tenir en compte també la ubicació de l'obra davant de la plaça dels Voluntaris: "Està enclavada entre les dues torres Mapfre, i quan el vent ve de llevant, es comprimeix entre les dues torres i agafa encara més velocitat", diu l'escultor i director del taller on es va fer la peça, Pere Casanovas.

Cargando
No hay anuncios

Una rehabilitació de quatre o cinc mesos

"Instal·lar-la va ser un repte molt gran i apassionant", subratlla Llena. Els enginyers del moment es van negar a signar el projecte, i l'artista va fer-ho per assumir la seguretat de l'obra durant deu anys. La falta de resposta dels tècnics va fer que la col·locació de l'obra s'endarrerís i va ser inaugurada el 7 de desembre de 1992; és a dir, quatre mesos després dels Jocs Olímpics. "Quan la va començar, hi havia d'haver dues línies paral·leles: jo treballava des d'un punt de vista intuïtiu i per l'altra banda hi havia d'haver un estudi de càlcul d'una enginyeria, i no n'hi havia cap que em digués res", recorda Pere Casanovas, que també es farà càrrec de la rehabilitació de l'obra. L'escultor creu que les obres duraran quatre o cinc mesos.

Cargando
No hay anuncios

David i Goliat va ser la primera gran obra pública de Llena, conegut també pel monument als castellers ubicat a la plaça Sant Miquel de Barcelona. "Sempre havia fet coses petites. Quan me la van encarregar tenia reticències amb l'art monumental, i vaig plantejar la idea de fer una obra que ho fos, però que enmig del carrer fos un testimoni de la feblesa, i que d'alguna manera contradigués el seu aparent monumentalisme". Per això quan es transita per sota de l'escultura, cal aixecar el cap i mirar al cel, i la màscara es projecta al terra amb l'ombra i es mou seguint el curs del sol. "Són elements que posen en contradicció el sentit de la monumentalitat", conclou Llena.