¿I si tenen en compte l’opinió dels pilots?
BarcelonaFa molt de temps que sento que les curses de Fórmula 1 són avorrides. “No hi ha emoció, no hi ha avançaments, les curses de motos són millors”, em diuen. Jo intento defensar-les, però se m’acaben els arguments. Certament, cal filar molt prim per trobar curses de F1 entretingudes per a l’espectador que està dinant a casa seva mirant la cursa per televisió; si bé l’emoció, més que al davant, la trobem a la zona mitjana de la graella, amb el podi gairebé decidit des de l’inici (les vuit victòries consecutives de Mercedes en són un exemple). A l’altre plat de la balança hi ha les curses de MotoGP, amb avançaments al límit i espectaculars, revolts gestionats en grup... Com passa a la F1 amb Hamilton, a MotoGP també guanya gairebé sempre el mateix, Marc Márquez, però l’emoció fins a l’últim revolt només es veu en les curses de dues rodes. I, doncs, quina és la diferència? Alguns dels pilots hi han dit la seva i, ja siguin de motos o de F1, tots coincideixen: el reglament i tenir en compte l’opinió dels pilots és molt important. “Nosaltres no escrivim les regles”, va dir Hamilton després del GP de França, en què va semblar que ell corria sol: els únics avançaments que va fer van ser els pilots doblats. “Crec que és important que la gent s’adoni que això no és culpa dels pilots. Aquest és un cicle constant de la F1 durant anys. Es deu a la manera com Ecclestone va establir les coses, les decisions que es van prendre llavors”, va afegir el britànic. Hamilton té clar que, per afegir emoció a les curses de F1, cal que els que fan les normes tinguin en compte l’opinió dels pilots. “Mai han escoltat l’opinió d’un pilot”, ha dit, fent referència a les reunions entre els equips i la Federació Internacional de l’Automòbil. “Si aquest és el punt decisiu que pot ajudar a canviar-ho i donar als fans millors curses, estaria orgullós de formar part d’aquestes reunions”, apuntava.
Des del Mundial de MotoGP, Andrea Dovizioso compartia opinió amb Hamilton. “Crec que hem d’estar contents amb la gestió que s’està fent del Mundial, tot i que sempre es pot millorar, i a la comissió de seguretat estem treballant bé. Als pilots ens escolten molt i, des del meu punt de vista, aquest és un punt a favor del nostre campionat en comparació amb l’altre”, deia.
La F1, ara encapçalada per Liberty Media, ha de treballar per revertir aquesta situació. S’espera que el nou reglament, que està previst que entri en vigor l’any 2021, hi hagi establert un límit pressupostari que igualaria els equips a nivell de desenvolupament. Però, de nou, els pilots sembla que n’estan quedant al marge. ¿I si tenen en compte la seva opinió? Potser si s’hi involucra tothom podem tornar a tenir un esport que enganxi i que, malgrat les hores en què es disputa, no faci badallar ningú.