Opinió03/12/2017

Valors i 'tonimartinisme'

No cal que el cap de Govern segueixi fent discursos per fer la pilota, que queden molt bé per guanyar eleccions però que són buits de contingut

Francesc Robert
i Francesc Robert

Fa gràcia, bé fa més aviat pena però un cop superada la pena he de dir que té la seva gràcia, veure a algú com Toni Martí parlant de valors. Sortia en una foto d’aquest diari davant d’un rètol que deia “La força dels valors”, i segons l’article, el senyor Martí també parlava de valors. Quin cinisme, Déu meu! Sentir parlar a Martí de valors quan és algú que no ha demostrat tenir-ne gaires, algú que ha prioritzat el poder a la gestió, les victòries electorals als projectes de país i capaç de dir barbaritats per fer la pilota als veïns espanyols. En fi, en el seu discurs assenyalava que l’empresa familiar ha ajudat a mantenir el caràcter identitari d’Andorra, que les empreses familiars andorranes han competit mantenint la singularitat andorrana. Si, si, això queda molt bonic i com que al cap de Govern li agrada fer la pilota a aquells que creu que tenen poder, doncs aquest divendres tocava als empresaris. Però les empreses són empreses i mantenir la singularitat o marcar la identitat d’origen està molt bé, però forma part de la voluntat intrínseca de cada empresa.

M’he dedicat a fer una passejada pels webs d’empreses andorranes internacionalitzades, i quan entres al cercador web majoritàriament he trobat d’entrada una pàgina en espanyol (que no vol dir que no hi sigui en català, però és a la que hem aterrat d’entrada en fer la cerca) i poques o cap referència a Andorra. No he vist que tinguin una voluntat explícita de mantenir cap caràcter identitari ni de parlar d’Andorra. Val a dir que això no passa a totes les webs d’empreses andorranes que he visitat, però moltes camuflen la seva andorranitat o la llengua catalana en un primer moment i per accedir-hi cal fer un segon clic. Ep, que això no és cap crítica, cada empresari intenta donar la màxima rendibilitat a la seva empresa de la millor manera possible. Tot i això, jo no renunciaria mai des d’una empresa meva a la identitat ni a la llengua del país, i en la pàgina web d’entrada que surt després de fer una cerca a internet, el que es diu la 'landing page', intentaria sempre que sortís ben reflectit el català i l’origen de l’empresa. Dit això, és ben legítim que cada empresari faci el que li doni la gana.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, tampoc cal fer aquest discurs 'pilotero', típic de la manera de fer 'tonimartinista', de dir que tothom és collonut perquè manté els valors del país i no sé quantes collonades més. A veure, els empresaris són (som) empresaris i busquen (busquem) el millor per l'empresa, sigui amb els valors de país o sense. Molts no segueixen cap valor de país perquè no els hi sembla oportú (ja he dit que no ho comparteixo però són lliures). I el senyor Martí no cal que segueixi fent discursos per fer la pilota que queden molt bé per guanyar eleccions però que són buits de contingut.