Concòrdia demana sancions pels establiments que no apliquin la llei del català enguany
Només 41 de les 89 queixes han derivat en expedients administratius, però cap ha culminat amb sancions
Andorra la VellaEl president del grup parlamentari de Concòrdia, Cerni Escalé, ha reclamat mesures per sancionar els comerços i empreses que no garanteixin l'atenció al públic en català en cas de reiterat incompliment.
En una declaració a aquest diari, el cap de l'oposició ha posat èmfasi en l'aplicació de la nova Llei del Català, la qual considera la més ambiciosa aprovada fins ara en els territoris de parla catalana i una de les més avançades d'Europa en protecció de llengües minoritàries.
"Han passat nou mesos des de l'aprovació de la llei i ja no hi ha excuses. El català ha de ser sempre disponible en l'atenció al públic, a les cartes dels restaurants i als documents com pressupostos i factures", ha destacat Escalé, afegint que el Govern ha d'actuar amb la mateixa fermesa amb què s’apliquen altres lleis.
89 queixes el 2024, però cap sanció
Segons les dades del Departament de Política Lingüística, l’any 2024 es van rebre 89 queixes, de les quals 58 van arribar després de l’aprovació de la nova llei.
41 d’aquestes queixes han derivat en expedients administratius. Tot i això, cap ha culminat amb sancions, tot i que sectors com el comerç i la restauració concentren la majoria d'incompliments.
El director del departament, Joan Sans, ha explicat a Ràdio Nacional que les queixes solen estar relacionades amb àmbits com tiquets de caixa, factures, publicitat i retolació, així com amb l’atenció al públic.
A més, Sans assegura que, malgrat les dificultats, s’està avançant en la tramitació dels expedients, amb 27 ja resolts i 14 encara en procés. "Un mateix expedient pot incloure diversos motius de queixa", ha detallat.
La implementació de la nova llei ha comportat també un canvi d’actitud. Segons apunta Sans. “Detectem un interès creixent per conèixer i aprendre català,” amb un augment dels inscrits als cursos de llengua. De fet, moltes empreses han començat a formar els seus treballadors per complir amb els nous requisits.
Seguiment rigorós des de l’oposició
Finalment, Cerni Escalé ha assegurat que Concòrdia farà un seguiment pròxim de tots els expedients. "És imprescindible normalitzar que els incompliments tenen conseqüències. Les sancions han de ser proporcionals i moderades, però no poden seguir sense aplicar-se."