Curs obligatori de conducció sobre neu per als joves amb carnet J

És una "vella proposta" de l'Automòbil Club d'Andorra i una aposta des del ministeri d'Educació i Ensenyament Superior per millorar les habilitats dels conductors

Reunió de la comissió de seguiment del Programa d'Educació Viària. / SFG
T. Navarro
08/02/2019
2 min

Andorra la VellaEl Programa d'Educació Viària estudia la possibilitat d'establir un curs de conducció sobre neu que hauran de passar tots aquells que tinguin el carnet J. El curs és una "vella proposta" de l'Automòbil Club d'Andorra (ACA) que, com ha explicat el seu secretari general, Antoni Sasplugas, des de fa 9 anys ja té una escola de conducció segura sobre neu al Pas de la Casa. Per a Sasplugas "milloria molt la conducció sobre neu i sobre superfícies lliscants".

En la mateixa línia ha parlat el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, que ha reconegut que “l’ACA ja té una sèrie de programes especialment interessants” i que ha anunciat que el següent punt serà buscar un projecte lligat al programa d’educació viària i com aquest es desenvoluparia tècnicament. Aposta per tenir algun element que ajudi al jovent, donat que “som un país de muntanya i això implica neu a la via pública amb certa freqüència”.

Durant la reunió de la comissió de seguiment d’aquest dimecres s’ha parlat sobre l’evolució del programa, que es va iniciar fa dinou anys i que en la darrera edició compta amb més de 6.000 alumnes inscrits dels tres sistemes educatius. Els nens i nenes reben durant tota l’ensenyança almenys una formació cada dos anys, on aprenen des d’“elements de sensibilització sobre què és la via pública o de prevenció” fins a “programes més reactius” a segona ensenyança on “els joves ja tenen una mobilitat més activa i utilitzen motocicletes o cotxes amb el permís J”.

Els comuns formen part activa de les formacions, ja sigui des del servei de circulació on, segons la representant dels comuns a la comissió, Laura Mas, els agents reben "formació específica continuada per poder fer la formació al jovent de tots els sistemes educatius", o amb la cessió d'espais per "poder desenvolupar les activitats". Les corporacions estan "profundament conscienciades" i per això han format part de les divuit propostes que s'estan duent a terme, des de tallers a les aules i als parcs infantils de trànsit fins a xerrades de prevenció d'accidents de trànsit.

Les entitats han insistit en la necessitat d'aprovar un nou codi de circulació que, com ha explicat Sasplugas, "és un marc legal que ens ajuda a tots els implicats en la mobilitat a avançar". Un nou codi "més modern" permetria després que les noves formes de mobilitat "que van molt de pressa" es poguessin resoldre a través de reglaments. Una idea compartida amb el ministre d'Educació i Ensenyament Superior, que ha vist com al final no ha estat possible per al ministeri d'Ordenament Territorial "arribar-ho a entrar" amb els projectes legislatius presentats al Consell General i que espera que "a principis de la legislatura propera el podrem tirar endavant".

FEDA se suma al programa

Aquest dimecres s'ha signat un conveni de col·laboració entre totes les entitats que formen el programa, allargant la seva actuació fins al 2024. Una nova etapa a la qual s'ha sumat FEDA, com a membre signatari. La companyia aportarà suport econòmic i oferirà als centres escolars iniciatives relacionades amb la innovació i la promoció de les noves formes de mobilitat sostenible, com els cotxes amb energia neta o els patinets elèctrics.

stats