La direcció general de l'Aviació Civil francesa finalment no farà cap informe sobre l'heliport
El PS ha criticat que s'ha escollit l'emplaçament de les Tresoles per la poca oposició comunal i l'afinitat entre la cònsol Marín i el cap de Govern
Andorra la VellaEl projecte de l'heliport nacional rep un altre revés, després de tenir una forta oposició veïnal i que en anteriors mandats de Demòcrates per Andorra (DA) l'executiu ja hagués descartat diversos indrets on ubicar el projecte. La Direction Générale de l'Aviation Civile (DGAC) ha contestat per carta al Govern, el 25 d'abril passat, que no són un òrgan competent per fer informes de validació aeronàutics. La missiva arriba després que l'executiu hagués demanat el 23 de febrer la realització d'un informe a l'administració francesa que servís de segona interpretació. Cal recordar que l'administració ja té enllestits uns informes realitzats per experts aeronàutics contractats per l'executiu i que validen la ubicació de l'heliport a les Tresoles. Així s'ha anunciat aquest dijous al matí durant la sessió de control del Consell General.
Davant d'aquesta negativa el Govern ha decidit, a recomanacions de la DGAC, que recorrerà a una empresa privada francesa perquè realitzi el segon informe aeronàutic de validació. Un cop enllestit aquest document es tornarà i s'analitzarà per veure si encara falta informació per complementar. En cas que aquest informe sigui desfavorable i indiqui que la infraestructura pot posar en risc la seguretat de la ciutadania, l'executiu s'ha compromès a desestimar la construcció de l'heliport. En cas contrari el projecte seguirà endavant amb la tramitació del pla parcial i l'inici de les obres. “Hi ha una voluntat del Govern de tirar endavant l'heliport, però no hi ha una obsessió malaltissa perquè vagi a Tresoles”, ha defensat el cap de Govern, Toni Martí, davant de les crítiques vessades per la consellera general del PS, Rosa Gili.
El ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, també ha avançat que la DGAC ha indicat que abans de posar en funcionament la futura infraestructura, i un cop ja estigui tota construïda i enllestida, faran una revisió de tot el que li mancaria i un informe final per poder obrir. “Ja no parlem d'una dobla validació, sinó d'una triple”, ha destacat Torres. Com que encara no hi ha els documents que falten, i que “no sabem quan els tindrem”, el titular d'Ordenament Territorial no ha vaticinat calendaris però ha evidenciat que abans que s'acabi el mandat el projecte no estarà acabat.
Picabaralla
En vista d'això i també davant de la forta oposició veïnal, Gili ha avançat que aquest projecte serà “una patata calenta” pel següent executiu i ha critica que s'ha escollit l'emplaçament de les Tresoles per la poca oposició comunal i l'afinitat entre la cònsol major d'Escaldes-Engordany, Trini Marín, i el cap de Govern. “Tenim una mandatària molt pròxima a l'executiu i de moment no diu res i deixa fer”, contràriament al que en el seu moment, segons Gili, va fer la cònsol d'Andorra la Vella. En la seva intervenció, la consellera del PS ha assegurat que es juga “al 99% que els informes francesos no diran res que els faci canviar d'opinió” i, malgrat apuntar que “no estan radicalment en contra de construir un heliport nacional al país”, també ha assegurat que les explicacions del ministre Torres no “l'estaven convencent gaire”. Gili ha criticat la falta de planificació i les afectacions acústiques que pot generar l'heliport als veïns escaldencs i encampadans.
Les paraules de la consellera socialdemòcrata han enervat el cap de Govern que ha mantingut una batalla dialèctica amb Gili. Martí ha defensat la professionalitat de la cònsol escaldenca que, “no pel fet de ser amiga”, vol dir que no vetlli pels interessos i preocupacions del escaldencs. “Té una actitud de prudència i sempre ens ha comunicat que es pronunciarà quan hi hagin tots els informes”, ha dit el cap de Govern. Per la seva banda, Torres ha reconegut que la ubicació de les Tresoles “no sé si és la millor però és la més bona i la que compleix tots els requisits”, malgrat apuntar que el millor seria ubicar-lo en un espai al fons de vall, però sempre estaria massa pròxim a urbanitzacions i tampoc hi ha un espai suficientment ampli.
Arran que els informes francesos encara tardaran en arribar, el ministre d'Ordenament Territorial i Martí han avançat que aquest divendres es reuniran amb els membres de la plataforma contrària a l'heliport i els entregaran els documents recollits fins ara, de la mateixa manera que ja s'ha fet amb els cònsols d'Encamp (ja que la ubicació de l'heliport està en terrenys comunals encampadans) i també amb la cònsol d'Escaldes-Engordany.