17-D, 15.51h: aterra el primer avió de línia regular a l’aeroport Andorra la Seu
El primer vol en 37 anys d’una línia regular ha aterrat aquest divendres, provinent de Madrid, a les 15.51h a l’aeroport d’Andorra – La Seu. Els bombers han ‘batejat’ l’aparell, un ATR Aircraft EC-LRR 72-600 de la companyia Air Nostrum, d’on han baixat les autoritats i la resta dels passatgers que han omplert la nau, amb capacitat per a 72 ocupants. Dues hores abans, cap de la delegació andorrana, el ministre de Presidència, Jordi Gallardo, ha mantingut a la capital espanyola una trobada bilateral amb la ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez, amb qui ha destacat que la nova ruta, Andorra – La Seu Adolfo Suárez Madrid -Barajas, es “reforça i millora la connectivitat del Principat afavorint-ne el desenclavament”.
L'aparell ha aterrat poc abans de les 16 hores procedent de Madrid després que hagi sortit a les 14 hores des de la capital espanyola. L'ocupació dels trajectes tant d'anada com de tornada ha estat del 100% dels seients disponibles, el que es tradueix en una cinquantena de passatgers per viatge. El cap de Govern, Xavier Espot, ha pronunciat un parlament després de l'aterratge en el qual ha assegurat que aquest "és un dels projectes més anhelats per al nostre país i per totes les comarques pirinenques veïnes" i, per tant, d'ara endavant el Principat compta amb una "nova porta d'entrada per a visitants i residents" que també permetrà "atreure noves oportunitats de negoci". Així mateix, tant Espot, com el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, i el director comercial d'Air Nostrum, Juan Corral, han manifestat que es tracta d'un dia "històric" per a l'aviació d'Andorra i per a la infraestructura.
Espot també ha manifestat que l'aeroport ha d'esdevenir "un veritable eix vertebrador d'activitat econòmica" que millorarà la competitivitat del país. Així doncs, ha reconegut que tot i que encara queda un llarg camí per recórrer pel que fa a la gestió i promoció de la infraestructura, "el sector públic i el privat han de tenir un paper cabdal" pel que fa a la cerca d'operadors. A més a més, ha posat en relleu que "ara tenim més a prop la connexió amb Espanya i amb un lloc que ens connectarà amb la resta del món de manera més ràpida", i també servirà perquè "moltes persones decideixin visitar-nos i, fins i tot, venir a residir". Com és evident, la posada en marxa dels vols regulars també contribuirà "en aquest procés que estem engegant de diversificació de l'economia i de millora de la competitivitat econòmica", ja que "disposar d'una connexió aèria molt a prop del centre del nostre país és un punt a favor enorme".
Les notícies per la posada en marxa dels vols regulars no són bones només en aquest sentit, ja que tal com ha detallat Corral, la línia de nova creació entre la Seu i Madrid ja acumula fins a un 41% d'ocupació, un resultat que tot i que "no és un rècord" representa una xifra "històricament bona" tenint en compte la recent posada en marxa dels vols i el context pandèmic actual. En aquest sentit, Espot ha dit que la dada "supera les expectatives que ens havíem fixat", per la qual cosa "és un molt bon principi i auguro un gran èxit a aquesta línia" i també suposa un pas més perquè, en el futur, hi hagi "altres línies comercials regulars que connectin Andorra amb altres capitals europees i altres centres i 'hubs' internacionals".
Durant el seu parlament, Corral també ha detallat que l'origen dels passatgers està gairebé igualat. Tant és així que el 52% dels passatgers surten des de l'aeroport d'Andorra-La Seu, mentre que el 48% ho fa des de Barajas. Els tiquets per les setmanes vinents s'estan venent principalment a través del portal d'iberia.com i el 30% dels bitllets són per a viatges de més de set dies. A més, en els primers vols s'ha registrat l'arribada de passatgers procedents de localitats tan diverses com Las Palmas, Vigo, Menorca, Niça, Lisboa i Roma.
Finalment, Gavín ha indicat que "des d'avui, l'aeroport és el centre dels Pirineus" i la fita assolida permet "acabar bé l'any 2021 i veure amb més optimisme el futur que ens espera". Després de fer un repàs per la història de la infraestructura fins a arribar al punt actual, el representant de la Generalitat ha anunciat que des d'aquest dijous l'aeroport ja compta amb el sistema de balises, i també aquest dijous Aeroports de Catalunya va acceptar la construcció d'un hangar de fins a 1.400 metres quadrats. Per tal de destacar la importància de l'equipament, Gavín ha anunciat que es tancarà l'any havent fet més de 7.000 operacions i ocupant 14 dels 18 hangars disponibles.
En el viatge inaugural hi han pres part el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, així com el secretari d'Estat d'Economia, Èric Bartolomé, l'ambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, i diferents agents econòmics del país com representants de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i l'Empresa Familiar Andorrana (EFA).