Descomptes als abonaments de l'autobús a partir del setembre del 2019
El concurs de línies de transport nacional regular de viatgers també preveu un seguit de canvis en les rutes, que convergiran en l'estació nacional
Andorra la VellaA partir de l’1 de setembre del 2019, quan les noves línies de transport públic entrin en funcionament, els abonaments de deu o més viatges tindran un preu un 10% inferior a l’actual. Així es recull al concurs de línies de transport nacional regular de viatgers que l’executiu ha aprovat aquest dimecres i al qual les empreses es podran presentar fins al 21 de gener. Aquesta convocatòria recull un seguit de canvis i també del primer concurs que es va fer i té com a objectiu principal, tal com ha posat en relleu el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, la “millora de l’experiència de l’usuari a fi de promoure la utilització del transport públic” i també “l’eficiència” respecte a la situació actual.
D’aquesta manera, i pel que fa a les tarifes, les del bitllet senzill es revisaran en funció de l’IPC mentre que pel que fa als abonaments, tal com s’ha esmentat, es rebaixaran. D’aquesta manera, es vol fomentar l’ús del transport i premiar a aquells usuaris que en fan una utilització més freqüent. Pel que fa als usuaris de la Tarja Magna, la Blava i el Bus Lliure, les empreses concessionàries ja no rebran un import global per cadascuna d’aquestes prestacions sinó per volum d’usuaris i així el Govern pagarà 1,31 euros per viatge, mentre que per a l’usuari no suposarà cap canvi.
Quant a les línies, s’han redissenyat recorreguts. D’aquesta manera, i tal com ha explicat Saboya, s’han tingut en compte certs canvis en la mobilitat que han fet els comuns, per exemple a l’avinguda Meritxell, i les conclusions que hi ha fins ara del pla de mobilitat de la vall central. El que es té clar és que l’Estació Nacional d’Autobusos ha de ser un punt en què totes les línies “han de convergir”. Els principals canvis es donen en les línies que venen de la vall d’Orient. Així, la que vindrà d’Encamp, manté el recorregut actual, mentre que la de Soldeu farà “una volta més llarga” i anirà en direcció al Pont dels Escalls per donar servei a la zona de l’hospital. Pel que fa a la línia que ve del Pas de la Casa, es desvia per Engolasters, pel coll de Caldes, i per la carretera de l’Obac en direcció a l’estació d’autobusos. Per fer aquests canvis de recorreguts s’han calculat els diferents trajectes a peu i s’ha intentat que les distàncies estiguin entre cinc i deu minuts entre parades. Pel que fa a la línia que va a Sant Julià de Lòria, passarà per la Baixada del Molí i el carrer Prat de la Creu.
Quant a la presentació d’ofertes, com a novetat s’ha inclòs que els licitadors puguin fer una proposta per un lot integrat, és a dir, per optar a les línies de les valls del Nord, d’Orient i Sant Julià de Lòria de manera conjunta o bé fer-ho per lots separats, però caldrà que es presenti també als lots de manera independent. A més, hi ha tot un seguit de propostes que les empreses podran proposar i que els suposaran més o menys punts. Així, per exemple, en l’apartat de les millores proposades per les adjudicatàries, donarà punts l’allargament del recorregut, el fet d’oferir un servei de bus nocturn o l’ampliació de l’horari i el que més pes tindrà, en aquest apartat, és el de reforços per al Bus Lliure. Una de les novetats en aquesta puntuació és que es contempla la possibilitat que en la seva oferta l’empresa prevegi que necessitarà una subvenció del Govern o bé que en base al seu negoci, serà ella la que podrà fer una aportació econòmica a l’executiu. Saboya ha destacat que la qualitat i la millora de la prestació del servei és el que s’ha esmenat respecte al concurs anterior.
De manera paral·lela al disseny de les línies d’autobús, el titular d’Economia ha recordat que FEDA treballa en la plataforma multimodal, que incorporarà, entre d’altres, informació sobre la bicicleta elèctrica compartida o els aparcaments. Els autobusos s’hauran de dotar amb la maquinària requerida per Transports per adaptar-se a aquesta plataforma, una qüestió que pot suposar per a les empreses un cost de 9.000 euros per autobús. A més, l’hauran de remunerar amb 0,07 euros per viatge. Amb aquesta plataforma, segons Saboya, es tindrà més informació sobre els usos dels busos i, per exemple, es podria plantejar la creació d’un abonament per a joves o la integració en un sol bitllet de més d’un trajecte sempre i quan es faci en un temps concret.
Altres requisits del concurs és que les empreses hauran de tenir els treballadors i els autobusos necessaris per fer el servei i en cas que necessitin més empleats, estaran obligats a contractar el de l’empresa actual que no resulti adjudicatària i, si no ho fa, pot ser sancionada amb 30.000 euros per cas.
A més a més s’intensificaran les inspeccions per garantir la qualitat del servei i es crearà una comissió de seguiment que podrà, per exemple, proposar la modificació de les línies.