L'ADA atén 90 casos, amb clar increment dels problemes d'habitatge
Les qüestions que més els plantegen també són les laborals o separacions conflictives
Andorra la VellaEl Punt d’informació a la dona de l’Associació de Dones d’Andorra (ADA) ha atès en el que portem d’any 90 persones, a les quals se’ls ha fet 105 atencions, tal com concreta la mediadora social de l’entitat, Elvira Geli. Els casos més freqüents que se’ls planteja són els que tenen a veure amb l’àmbit laboral i també s’estan trobant, darrerament, moltes persones que els plantegen dificultats amb l’habitatge. Pel que fa al cas concret dels maltractaments, han rebut set casos. El total de persones ateses, afegeix, es mantenen estables des de fa uns anys.
Geli destaca com un dels casos més greus que han rebut aquest any el d’una noia que va denunciar haver estat violada poder un bomber i en aquest sentit lamenta que la justícia vagi molt a poc a poc i encara no s’hagi resolt res al respecte. Més enllà d’aquesta atenció, Geli fa èmfasi en el fet que els problemes laborals continuen sent els que més habitualment els plantegen a l’ADA. Així, es troben casos de gent que demana assessorament per canviar de feina; per poder fer més hores per tenir un salari més alt o dones a les quals canvien els horaris, la qual cosa els complica la conciliació familiar i laboral i demanen assessorament legal.
Tal com s’ha esmentat, darrerament el problema de l’habitatge també ha tingut ressò entre els casos que arriben a l’ADA. Així, la mediadora social concreta que, entre d'altres qüestions, tenen demandes de persones que volen trobar algú amb qui compartir pis per poder, d’aquesta manera, fer front al cost de l’habitatge. “No pot ser el que està passant”, lamenta Geli, afegint que el que “no és normal” és que s’estiguin fent increments que superen de molt l’IPC.
També es troben amb “molts problemes" en les separacions, com poden ser els relacionats amb la custòdia dels fills o amb deutes pendents.
Quant als casos de violència de gènere, entre els set casos que han atès és habitual, comenta, el perfil d’una dona que “aguanta fins al màxim” i quan planteja la separació l’home “no ho tolera” i la situació s’agreuja. Quan els arriba la consulta, solen acompanyar la dona a l’equip d’atenció integral del Govern, ja que es considera que és on pot ser atesa de manera més ràpida possible i en tots els àmbits en què necessiti ajuda: econòmica, psicològica o legal, entre d’altres. En aquest sentit, Geli reivindica la col·laboració entre entitats. Així, defensa que “el més important és que la persona rebi l’ajuda que necessita” i, per tant, posa en relleu que si hi ha “coordinació” entre les diferents entitats i associacions que ajuden les dones, es pot garantir aquesta bona atenció, independent de qui sigui qui la presta.
Aquesta col·laboració es plasma, també, en el suport que des de l’associació es dona a certes iniciatives que s’han posat en marxa, per exemple, amb motiu del Dia internacional contra la violència vers les dones, que es commemora aquest diumenge. Així, s’han adherit a la caminada organitzada per Stop Violències i també s’han sumat a les dues iniciatives que ha tirat endavant el ministeri d’Afers Socials, Justícia i Interior: la venda de polseres perquè el conveni del Consell d’Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones es pugui editar en un format per a la lectura fàcil, i la difusió de càpsules informatives.
Quant a l’activitat de l’associació, Geli destaca l’èxit assolit pel taller que va fer Joan Pera per ensenyar a parlar en públic. Davant el fet que moltes persones es van quedar fora, ja que les places eren limitades, ja treballen en una nova edició de cara al mes de gener amb un altre actor. També volen fer un sopar de Nadal perquè les diferents sòcies es puguin trobar i compartir les experiències de l’entitat.