L’ambaixadora francesa és favorable a que l’ensenyament francès passi a ser de pagament
El ministeri d’Educació del país gal s’oposa a la iniciativa
Andorra la VellaL'ambaixadora francesa Jocelyne Caballero és favorable a que l'ensenyament francès passi a ser de pagament i no estigui subvencionat per l'estat francès. La diplomàtica ha expressat aquest posicionament tant al Govern d'Andorra com al ministeri francès d'Educació. Considera que la despesa és massa important i que es podria aplicar el mateix sistema que hi ha en altres països europeus on es pot fer tot l'ensenyament en francès però en una quota mensual.
La diferència amb Andorra és que l'ensenyament francès al Principat forma part de les competències del ministeri d'Educació gal que és qui supervisa, gestiona i controla com a les escoles que estan a França. Si passés al model com el que hi ha a Espanya o al Regne Unit l'ensenyament passaria a ser gestionat per l'ambaixada de França a cada país i pel ministeri d'Afers Exteriors. Aquest és un dels punts que es retreu a Caballero perquè si la seva proposta tirés endavant, l'ensenyament francès a Andorra passaria a estar sota el seu control.
Tant el Govern d'Andorra com el ministeri francès d'Educació han mostrat el rebuig absolut a la proposta, tal com van confirmar fonts properes als dos organismes. L'educació francesa al país es considera una característica històrica i intrínseca totalment arrelada a Andorra i com un dels vincles més forts del coprincipat francès amb els ciutadans de les Valls. Amb un segle d'història, l'educació francesa es considera, segons fonts de les dues institucions, com un actiu que ha de ser gaudit per tota la ciutadania, sigui quina sigui la seva capacitat econòmica.
El projecte de Caballero comportaria que només les elits benestants es podrien permetre que els seus fills i filles anessin a l'escola francesa i això es considera una marginació de part de la societat, que resultaria inacceptable i totalment contrària als valors republicans francesos d'igualtat, fraternitat i llibertat.