Andorra vol que el català sigui oficial a la Unió Europea

El Síndic Carles Ensenyat ha explicat que ha de ser una decisió aprovada pels 27 estats comunitaris

El president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, i el síndic general, Carles Ensenyat, després de la signatura del memoràndum.
ARA Andorra
24/03/2025
2 min

Andorra la VellaEl síndic Carles Ensenyat ha explicat que Andorra està demanant l’oficialització el català a la Unió Europea. Ha comentat que ajudaria molt al Principat que totes les directives i reglaments europeus arribessin directament en català i no haguessin de ser traduïts. Això faria que la seva transposició fos molt més fàcil d’aplicar. “Això ens beneficiaria molt, i nosaltres també ho estem demanant de manera activa” ha comentat Ensenyat, mentre afegia que, tot i que Andorra ho sol·licita, la decisió final depèn dels 27 estats membres de la Unió Europea, i per tant, no és una garantia que es materialitzi.

El president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, i el síndic general, Carles Ensenyat, han signat aquest dilluns a la Casa de la Vall un memoràndum d’entesa per enfortir la col·laboració entre ambdues cambres. De fet, aquesta és la primera vegada que es formalitza un acord legal d’aquest tipus.

Rull ha avançat que, a partir d’aquesta signatura, es treballarà en estratègies compartides mitjançant la creació de grups de treball per tractar temes relacionats amb qüestions transfrontereres com la salut, les infraestructures, l’acció climàtica i, entre altres, la política lingüística. “Hem començat a parlar d’alguns elements en els quals volem aprofundir, com tot allò que fa referència a la relació transfronterera, a l’impacte del veïnatge d’Andorra en el conjunt del Principat de Catalunya, especialment a les comarques més limítrofes, com l’Alta Ribagorça, la Cerdanya o el Berguedà. Per altra banda, també s’ha tractat l’impacte que té Catalunya en relació a Andorra”.

Per la seva banda, Ensenyat ha comentat que la signatura d’aquest conveni hauria de reforçar el diàleg i la relació entre les dues comunitats veïnes. “Durant els últims quinze anys, les relacions entre el Parlament de Catalunya i el Consell General han estat més aviat febles. Això porta al fet que, si no ens coneixem, si no compartim idees i punts de vista, moltes vegades es generen problemes o dubtes, com el tancament de la frontera fa uns anys, quan, mentre l’Estat espanyol mantenia la frontera oberta, Catalunya la tenia tancada” ha indicat el síndic general. “D’alguna manera, poder compartir punts de vista i explicar les situacions particulars de cada costat ens permet trobar solucions molt millors”, ha afegit Ensenyat.

stats