L'app B-resol permet detectar quatre situacions d'assetjament i quatre trastorns alimentaris
L'aplicació, que fan servir cinc centres de segona ensenyança, esdevé una eina molt útil per fer aflorar casos de 'bullying' i potenciar la prevenció
Andorra la VellaL'aplicació B-resol, que forma part del Pla de prevenció de situacions d'assetjament escolar del ministeri d'Educació i Ensenyament Superior, comença a donar els seus fruits. L'eina, desenvolupada amb el suport d'Andorra Telecom, ha permès detectar un total de quatre casos de 'bullying' durant aquest curs escolar. Un total de cinc centres utilitzen l'app. Es tracta de l'escola andorrana de segona ensenyança d'Encamp, el col·legi espanyol Maria Moliner, el col·legi Sant Ermengol, el col·legi Anna Maria Janer i el col·legi Sagrada Família.
L'avantatge de l'aplicació és que dona informació als centres escolars i als docents a la qual, sense la col·laboració dels alumnes, no hi podrien accedir. "La problemàtica de l'assetjament escolar rau en el fet que la persecució física i/o psicològica que realitza un alumne contra un altre es manifesta lluny de la vista dels adults, en un context especialment hermètic on únicament tenen accés alguns companys", destaca la directora del departament d'Inspecció i Qualitat Educativa del ministeri d'Educació i Ensenyament Superior, Marie Pagès.
"L'aplicació B-resol ofereix als alumnes la possibilitat de notificar conflictes o assetjaments de manera anònima, en qualsevol moment del dia i, per tant, constitueix una porta d'entrada que permet als responsables de les escoles identificar les problemàtiques i per poder intervenir i reconduir situacions sovint molt problemàtiques", afegeix Pagès.
La simplicitat del procediment i l'anonimat que proporciona el fan una eina molt útil per informar o denunciar situacions que es produeixen en l'àmbit escolar. Així, els clics dels alumnes han permès detectar quatre casos de trastorns alimentaris o quinze problemàtiques de convivència, situacions que pertorben el dia a dia a les aules amb comportaments associats, faltes de respecte i de disciplina. "També ens dona la possibilitat de detectar altres tipus de problemàtiques individuals, lligades per exemple a la salut emocional o al consum de tòxics", apunta Pagès. "Aquestes situacions –continua– tenen un punt en comú amb l'assetjament escolar: són conductes que es manifesten d'amagat dels adults i que només un grup reduït d'alumnes hi tenen accés. B-resol permet penetrar en aquest context hermètic als adults i deixa un marge d'obertura per recolzar els joves i intentar solucionar la situació".
Igualment, les informacions obtingudes amb les denúncies anònimes a través de l'aplicació també han permès un treball específic dels docents amb els alumnes. Així, un total de 89 s'han tractat de manera específica en les classes de tutoria. Els tècnics del ministeri expliquen que l'aplicació aporta informació als responsables dels centres educatius sobre les problemàtiques reals i diverses que es donen entre els joves i que es poden abordar a través de la tutoria "abans que es repeteixin en el temps i es focalitzin amb els alumnes més vulnerables", explica Pagès.
El director general d'Andorra Telecom, Jordi Nadal, ha explicat que la tecnologia és percebuda a vegades com una amenaça però que aporta molts beneficis. "L'aplicació B-resol és un magnífic exemple de com es poden detectar casos d'assetjament, sovint fins i tot amb situacions incipients, gràcies a un canal telemàtic anònim". Nadal ha valorat com a molt positius els resultats obtinguts i s'ha mostrat orgullós de la participació d'Andorra Telecom en el projecte.