Air Nostrum seguirà només amb rutes a Palma i Madrid

Andorra inicia un procés per poder adaptar el model sostenible de mobilitat al país

Un moment de l'anual Consell de l’Associació Mundial de la Carretera al Centre de Congressos d'Andorra la Vella.
ANA (E.M)
05/11/2024
3 min

Andorra la VellaEl Centre de Congressos d'Andorra la Vella ha acollit l'anual Consell de l’Associació Mundial de la Carretera (PIARC) amb la presència de més de 200 participants entre l'organització, acompanyants i participants. Una cita que, enguany, s'ha escollit celebrar-la a Andorra per les diferents arrels que manté amb l'associació. "És el reconeixement a escala internacional de la feina que s'ha anat fent al llarg d'aquests 25-30 anys amb totes les infraestructures viàries, túnels i instal·lacions" ha declarat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné. Durant la jornada de dimarts i dimecres, representants d'alguns dels 128 països associats es congregaran a la capital per debatre temes com les noves vies o la sostenibilitat en el món del transport. "Estem al cor d'Europa, agraïm la invitació de la secretaría d'Estat per poder celebrar el consell aquí" ha explicat el secretari general de la PIARC, Patrick Mallejacq.

Durant la seva intervenció, Forné ha exposat als assistents l’origen de les carreteres d’Andorra que està estretament vinculat amb l’energia gràcies a la concessió que es va fer a l’antiga FEDA anomenada Forces Hidroelèctriques d'Andorra (FHASA). A canvi de poder explotar l’energia hidroelèctrica del país tenia l’encàrrec d’impulsar les construccions de carreteres que permetessin arribar a Ordino i el Pas de la Casa. En aquest sentit, ha explicat que el Principat actualment té una xarxa de carreteres que permet moure’s per tot el país amb comoditat tot i ser un territori de muntanya.

Actualment, Andorra inicia un procés per poder adaptar el model sostenible de mobilitat al país. "No té res a veure amb el que era fer carreteres anys endarrere. Estem parlant de models de mobilitat i, amb aquests comitès tècnics que es fan, que n'hi ha com 23, serveix per posar de manifest aquesta feinada dels últims quatre anys" ha mencionat Forné. A més, de les reunions i els comitès surten recomanacions que es posen en pràctica als territoris. Amb tot, Forné ha recordat que, des de la secretaria d'Estat, han dut a terme accions on s'engloben totes les polítiques d'acció climàtica i la millora de models de mobilitat amb l'autobús gratuït o el transport segregat. "Tot això portarà al fet que hi hagi menys cues i que sigui un model més descarbonitzat i més sostenible" ha assenyalat.

Demanat per la relació entre el canvi climàtic i la recent DANA a València, el secretari d'Estat ha confirmat que poden conseqüència dels impactes abruptes. "Hem d'estar molt alerta amb tot el que passa al nostre voltant. No estem exempts de qualsevol fenomen i, a més, estem en un territori muntanyós que rep els impactes de manera molt més abrupta" ha incidit. A més, ha mencionat que, tot i que el terreny eleva la tendència a una sequera per l'acumulació de calor, pot haver-hi inundacions. "Ens ha de posar molt alerta aquest tipus de situacions" ha asseverat, recordant que el servei meteorològic del país actuaria a l'instant per evitar catàstrofes.

Air Nostrum, de moment, es queda amb Madrid i Mallorca

L'Agència de Notícies Andorrana (ANA) va publicar el cap de setmana passat una conversa amb el director comercial d'Air Nostrum, Juan Corral, on s'esmentava que la línia Andorra-Màlaga podria ser interessant de cara al futur. Per la seva banda, Forné ha mencionat que, actualment, "no volem obrir cap altra línia", encara que ja han començat amb els estudis per saber quines serien les millors destinacions per obrir.

Cal remarcar que Air Nostrum manté connexions amb Madrid i Mallorca, dues línies que s'han rebut molt bé i comencen a consolidar-se. "Aquest cap de setmana va haver-hi una gran afluència de gent i esperem que durant els pròxims mesos es mantingui per la temporada hivernal" ha al·legat. La decisió de mantenir les dues línies és perquè no es vol sortir de la dotació pressupostària. Amb tot, des del Govern estan molt contents per l'èxit obtingut amb el repte que suposava construir un aeroport de muntanya que ja supera els 12.000 viatges de gener fins a setembre.

Treballs per garantir la seguretat a la carretera de Beixalís

L'aparició de les noves esquerdes a la carretera de Beixalís, després que el comú de la Massana obris dilluns el camí per l'accés a peu a les urbanitzacions dels Cortals d'Anyós, ha provocat el seu tancament imminent per motius de seguretat. Segons ha esmentat Forné, el Govern va actuar immediatament per fer el sosteniment del mur, treballs que duraran, aproximadament, unes tres setmanes. De fet, el mateix ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, continua desplaçat al lloc dels fets.

La idea és que les obres acabin com més aviat millor perquè els veïns puguin accedir-hi sense cap inconvenient. Demanat per la complicació de la zona, Forné ha destacat que, si bé és cert que és un lloc amb tendència a les pluges, ja s'està treballant per arreglar tots els problemes actuals i futurs que puguin succeir.

stats