Una part del sector del taxi demana al Govern que intercedeixi per la unificació de les centrals
Confien que la mesura ajudaria a donar “un servei de qualitat” i eficient als usuaris
Andorra la VellaUnir esforços per oferir un millor servei a la ciutadania. És el que han demanat els representants sindicals d'una part del món del taxi i el secretari general de la Unió Sindical d'Andorra, Gabriel Ubach, al ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en una reunió mantinguda aquest dijous. "És un objectiu possible i viable", ha explicat el membre del sindicat, Víctor Ambor, tot i que creu imprescindible que "el Govern posi mà perquè entre nosaltres no hi ha molt consens". S'han emplaçat a properes reunions, perquè en paraules d'Ubach ha estat "un començar" d'unes trobades que confien que arribin "a bon port".
Ubach, que ha volgut felicitar Gallardo per la seva predisposició a parlar, considera que un dels altres punts claus de la reunió ha estat la demanda "d'una centraleta potent, que eviti situacions com la de demanar un taxi al Pas de la Casa i que hagi de pujar des de Sant Julià de Lòria quan a Canillo hi ha un lliure", evitant l'allargament dels temps d'espera dels clients. Així mateix, des del sindicat també es vol apostar perquè els taxis arribin a acord amb les administracions comunals per cobrir serveis que les línies d'autobús duen a terme de manera ineficaç, com per exemple la recollida d'algú a la Comella "quan l'autobús està pujant i baixant buit la majoria de vegades". O la possibilitat que els taxis facin els viatges del SAAS per a pacients que hagin d'anar a fer un tractament a Barcelona i no necessitin una ambulància. Per fer-ho, però, és necessari que primi "l'interès públic per sobre de l'interès personal".
El sindicat busca la planificació entre les persones treballadores que integren el sector, de manera que puguin cobrir amb efectivitat el buit que deixa el transport públic en moments puntuals com durant la nit, quan el bus nocturn finalitza l'horari. "Podria haver-hi una aplicació perquè els joves que van de festa major puguin demanar un taxi", ha suggerit Ubach, planificant des del sector la possible activitat i focalitzant els efectius a la mateixa parròquia, de manera que no hagin de sortir obligatòriament de la parada, situada a Andorra la Vella, i perdin temps en el desplaçament.
Per la seva banda, l'executiu, a través d'un comunicat, ha considerat la trobada com "fonamental" per "copsar les inquietuds del sector i donar resposta a les seves demandes" i, a la vegada, "millorar la regulació i acompanyant el sector cap a la seva modernització". Gallardo s'ha compromès a millorar la regulació, tenint en compte les necessitats socials i la realitat turística "aportant eficàcia al sector dels taxistes i fent-lo més competitiu".
Pas cap a la modernització
Per tots aquests motius consideren cabdal la inclusió del taxi a la nova aplicació intermodal mou-t-b, que actualment es troba en fase de proves. "L'usuari que perdi l'autobús d'Encamp a Andorra la Vella podrà veure que a dos minuts hi ha un taxi disponible", ha explicat Ambor, oferint "un servei de qualitat". Eina que obre la porta a combinar serveis, i que una persona pugui fer una part del recorregut amb autobús i la resta amb taxi.
Una altra de les demandes posades sobre la taula del ministre ha estat el retorn dels distintius que reconeixen al taxi com un servei públic. La retirada va ser una decisió de l'executiu fa set anys, però el taxista Víctor Ambor assegura que "complim totes les obligacions però no tenim acreditació".