Enllaç assolit

A 100 dies perquè comencin les finals de la Copa del Món i a les portes de la nova temporada d'esquí, la plataforma de Soldeu ja connecta el poble amb les pistes

El cònsol major de Canillo, Josep Mandicó; el cap de Govern, Toni Martí; i l'empresari hoteler Josep Calbó, conversen abans de la presentació de la Copa del Món. / C. G. (ANA)
Ana
30/11/2018
3 min

SoldeuSi les condicions meteorològiques així ho permeten, el sector de Soldeu-el Tarter de Grandvalira obrirà el proper 5 de desembre. I ho farà amb l'enllaç de la nova plataforma esquiable ja a punt, és a dir, amb la connexió entre el poble i els ascensors que porten fins les pistes d'esquí ja oberta als esquiadors i ciutadans en general. Aquesta obertura ha tingut lloc aquest mateix dijous, tal com ha informat el director general del comitè organitzador de les finals de la Copa del Món 2019, Conrad Blanch.

Per tant, "la gran fita a nivell tècnic i d'infraestructures", després de setze mesos d'obres, s'ha assolit, ha destacat Blanch, fet que dona confiança per a la segona fase, que consisteix en pujar la coberta del pàrquing i obrir-lo al públic de cara a la Copa del Món, així com acabar el vial d'accés. Una fase que es preveu que estigui enllestida el 15 de febrer, de manera que l'organització de les finals pugui tenir quinze dies de marge per fer tot el muntatge necessari per a l'esdeveniment mundial d'esquí alpí.

Blanch ha informat de l'estat en què es troben les obres de la plataforma durant l'acte celebrat per Grandvalira per recordar que s'ha iniciat el compte enrere dels 100 dies d'inici de les finals de la Copa del Món. S'ha aprofitat per donar algunes xifres que mostren la repercussió de l'esdeveniment, com que ja s'han bloquejat 500 habitacions de 19 hotels del país per acollir els esportistes, entrenadors i altres persones vinculades amb la competició, provinents de divuit països. Hi haurà 350 periodistes acreditats, 300 voluntaris i 130 persones de l'organització. Pel que fa als espectadors es calcula, ha informat Blanch, que reunirà al voltant de 25.000 a peu de pistes durant les cinc jornades de competició. La meitat aproximadament al Tarter i l'altre meitat a Soldeu.

Durant aquest acte també ha estat present el responsable tècnic del projecte de la plataforma, Lluís Viu, que ha definit la plataforma com un projecte que vincula "esport, infraestructura i paisatge". Pel que fa al tema de la infraestructura, soluciona la mancança d'aparcament al poble de Soldeu (aportarà unes 450 places), i pel que fa al paisatge, "utilitzem la disciplina de l'arquitectura com una eina per reparar els paisatges que hem anat malmetent entre tots". Viu també ha destacat que durant les obres no s'ha intervingut a la llera del riu i que a la plataforma "hi plou a sota", és a dir, deixa passar la humitat per conservar la vegetació d'aquesta part. A nivell de patrimoni cultural, la plataforma té la mateixa estructura que les palanques tradicionals que creuen els rius, però "invertida" i "adequada a les distàncies".

Durant tot el procés que ha durat la construcció de la plataforma s'han mogut 70 metres cúbics de terra, ha afegit l'arquitecte.

Al nivell de les Dos Valires

A l'acte organitzat per Grandvalira també hi ha assistit el cap de Govern, Toni Martí, que ha assegurat que aquesta obra, juntament amb el túnel de les Dos Valires, són "des del punt de vista de l'enginyeria les més complexes" que s'han fet mai a Andorra. Martí també ha demanat que es deixin enrere "les polèmiques innecessàries" que han acompanyat l'obra (amb demanda judicial de la família Viladomat inclosa, i finalment desestimada), perquè el que en queda "és el resultat final", que contribuirà a que la Copa del Món sigui "un èxit".

En la mateixa línia, però més contundent, s'ha mostrat el cònsol major de Canillo, Josep Mandicó: "El temps posa a tothom al seu lloc i acaba donant la raó a qui la té, el Govern", ha manifestat.

Mandicó també ha recordat que tota la construcció s'ha dut a terme en unes condicions meteorològiques dures ja que l'hivern passat va ser "dels més complicats".

stats