L'ètica, peça clau en el pla estratègic d'atenció integral de l'escola de Meritxell
L'objectiu, garantir el dret a la integritat física d'una persona i a la vegada no limitar-li la seva llibertat
Andorra la VellaFa ja un any que l'escola especialitzada Nostra Senyora de Meritxell (EENSM) té en marxa un pla estratègic per canviar el model fins ara existent de tractament de persones amb alguna discapacitat. Fins fa uns anys era més proteccionista, i ara es camina cap a un model que té més en compte la presa de decisions de la persona. En d'altres paraules, i com ha definit la directora del centre, Celine Mandicó, un model d'atenció integral i centrada en la persona. Es tracta d'un pla estratègic "pensat a cinc anys vista", i que ja aquest primer any ha fet sorgir conflictes relacionats amb la cerca de l'equilibri entre l'autonomia de la persona i la seva presa de decisions, i la protecció de la seva integritat física i psíquica. I aquí és on entra en joc l'ètica, eina que ha de permetre resoldre aquests conflictes, de manera personalitzada i en funció de cada persona. Per aquest motiu, ha explicat Mandicó, "aquest any s'iniciarà un grup de reflexió sobre l'ètica" dins del centre. Així mateix, es treballa perquè l'ètica entri a formar part del pla de formació dels professionals de l'EENSM.
Amb tot, i després d'un any d'implementació del nou model (tot i que fa ja uns anys que es treballa amb aquest concepte d'atenció integral), la directora de l'escola ha fet una valoració molt satisfactòria del canvi de xip per part dels professionals, els usuaris i també les famílies. També ha informat que aquest any rebran la visita de la Fundació Pilares, que és amb qui s'ha treballat el pla estratègic, i que "avaluarà" com s'està implementant tot plegat.
Emmarcat en aquest canvi de concepte, i per donar el tret de sortida al nou curs de l'EENSM, ha tingut lloc aquest dimarts al Centre de congressos d'Andorra la Vella una conferència a càrrec de Marije Goikoetxea, doctora en Drets Humans, llicenciada en Psicologia i Teologia, titular d'un magisteri en Bioètica i membre del Comitè d'Ètica de Plena Inclusió. Goikoetxea ha posat exemples d'aquests conflictes ètics, és a dir, del que xoca quan es volen defensar dos drets humans com són la seguretat física d'una persona amb discapacitat i la seva llibertat. Per exemple, en temes de si les persones poden gestionar els seus diners, temes de sexualitat o de si poden anar sols o no a algun lloc. L'especialista ha dit que no hi ha una solució única perquè tots dos valors són "bons". En loc de limitar l'autonomia d'aquestes persones, ha defensat, ha parlat d'intentar donar-los els màxims suports i acompanyaments.
Al seu parer, l'ètica implica aplicar el que és bo per a la persona, però de manera individualitzada. "A vegades fem les coses de manera automatitzada perquè tècnicament és bo per a la persona, i no sempre és així". El que "pot ser bo per a una persona no és bo per a una altra", ha afegit.
Fundació abans de finals d'any
En un altre ordre de coses, i en relació al pas de l'EENSM cap a fundació, Mandicó ha assegurat que és un fet que "no deixa de ser reforç en la continuïtat d'aquest model d'atenció integrada". La directora de l'escola confia que es passi al model de fundació abans d'acabar l'any, un cop el text que així ho permet sigui aprovat pel Consell General.