Actualitat
Societat11/01/2025

La gran expansió de les aerolínies xineses per Europa

Les companyies aèries de la Xina aprofiten la guerra d'Ucraïna per guanyar quota de mercat a les empreses europees

Gerard Fageda
i Gerard Fageda

Andorra la VellaLa Xina continua traient rèdit de la guerra d'Ucraïna i de la fi de les relacions entre la Unió Europea i Rússia. Pequín i Moscou continuen acostant-se mentre Brussel·les cada vegada queda més aïllada. Les conseqüències econòmiques de la consolidació d'aquests blocs han sigut múltiples: des de la crisi energètica europea fins a la guerra comercial de la Unió Europea amb el gegant asiàtic. Ara, però, les principals aerolínies d'arreu d'Europa han fet saltar les alarmes sobre una altra derivada, i avisen que les companyies aèries xineses s'estan beneficiant de poder volar sobre sòl rus, a diferència de les europees.

Aquest avantatge competitiu ha facilitat que les tres principals aerolínies de la Xina, que són propietat de l'estat xinès, puguin oferir rutes arreu d'Europa a uns preus més assequibles que no pas les europees. D'aquesta manera, des que va començar la guerra d'Ucraïna, les companyies aèries xineses no han deixat d'expandir-se per tota la Unió Europea en detriment d'empreses com Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways o Virgin Atlantic, que sobretot durant aquest 2024 s'han vist obligades a posar punt final a algunes de les seves connexions internacionals.

Cargando
No hay anuncios

Quan va començar el conflicte armat entre Ucraïna i Rússia, el règim de Vladímir Putin va decidir tancar l'espai aeri rus a les aerolínies europees, però no a les xineses. Això provoca un augment de costos per a les companyies europees perquè triguen més hores a fer els mateixos recorreguts que abans entre ciutats europees i asiàtiques, i gasten més combustible.

Cargando
No hay anuncios

Segons un estudi del banc DBS que recull el diari Financial Times, les empreses xineses que ofereixen vols intercontinentals directes entre el gegant asiàtic i l'Europa occidental tenen unes tarifes entre un 5% i un 35% més barates que les empreses de la Unió Europea. "Les companyies aèries europees estan en una situació extrema de desigualtat competitiva respecte a la Xina", assegura un comunicat de premsa emès per l'alemanya Lufthansa.

De fet, l'increment de vols i de capacitat de transport de passatgers de les tres principals aerolínies xineses intercontinentals —Air China, China Eastern i China Southern— durant els últims anys ha sigut substancial. Segons un estudi del banc DBS que també recull el diari Financial Times, el nombre de places que ofereixen aquestes companyies en vols que connecten la Xina amb Europa va augmentar un 18% l'octubre passat respecte al mateix mes del 2019.

Cargando
No hay anuncios

Passa el mateix amb el nombre de vols regulars d'aquestes empreses xineses que es dirigeixen, per exemple, al Regne Unit, Espanya i Itàlia. Un informe de la consultora d'aviació Ishka apunta que han crescut entre un 25% i un 45% el nombre de vols durant els nou primers mesos de l'any passat comparat amb el mateix període del 2019.

Limitar els vols de les companyies xineses

L'expansió de les companyies aèries que controla l'estat xinès no només afecta Europa, sinó també els Estats Units. Washington, però, ja ha pres una decisió i ha fet cas de les demandes de les aerolínies estatunidenques, que veuen com les del gegant asiàtic se'ls estava menjant quota de mercat. Així doncs, els Estats Units han limitat el nombre de vols intercontinentals que poden fer les aerolínies xineses entre els Estats Units i la Xina.

Cargando
No hay anuncios

En canvi, ni Brussel·les ni cap estat membre de la Unió Europea ha pres cap mena de mesura similar davant la pressió i les queixes de companyies europees com Lufthansa, que ha alertat que fins i tot ha hagut de tancar una de les rutes principals entre Europa i el gegant asiàtic: Frankfurt-Pequín. "Això demostra fins a quin punt està canviant la competència internacional entre aerolínies", apunta l'aerolínia alemanya. Tot i això, les institucions comunitàries no es plantegen —almenys públicament— aplicar un topall de vols a les aerolínies que controla Pequín ni cap mesura per compensar l'avantatge competitiu amb el qual operen per frenar l'expansió xinesa.