L'expedient judicial electrònic s'estrena sense incidències greus
La seva implementació està prevista de forma progressiva
Andorra la VellaL'expedient judicial electrònic ha entrat en vigor aquest dilluns 3 de febrer. Així ho han anunciat el vicepresident del CSJ, Antoni Fiñana, el president del CSJ, Josep Maria Rossell, i la membre del CSJ, Olga Adellach, durant la roda de premsa de presentació del nou sistema. "De moment, no s'ha registrat cap incidència important, però és molt aviat per fer una valoració completa" ha assenyalat, Fiñana, qui també ha destacat que aquest canvi s'anirà fent de manera gradual per facilitar l’adaptació dels professionals de l’àmbit judicial. "A partir d’ara, totes les demandes noves es gestionaran digitalment, mentre que els expedients en tramitació fins a la data d’avui seguiran en paper, tal com estableix la llei. És un procés progressiu que suposarà una transformació en els hàbits de treball de tots els operadors jurídics" ha afegit.
L'entrada en vigor de l'EJE fa referència a la Llei 7/2022. En aquest sentit, objectius de la llei són d’una banda impulsar una modernització completa de l'Administració de justícia mitjançant la implementació estratègica de tecnologies avançades en tots els processos judicials, garantint una transició efectiva cap a un sistema més àgil en paral·lel amb les modificacions de les normes processals; establir protocols rigorosos de ciberseguretat per assegurar la màxima protecció de la informació judicial, garantint la privacitat de les dades personals i la inviolabilitat de les comunicacions electròniques en tots els procediments; i una major transparència, ja que es podrà conèixer per mitjans electrònics l’estat de la tramitació i deixar constància de les possibles incidències.
En el marc de la seva intervenció, Adellach ha explicat que durant els darrers mesos s’han impartit noves rondes de formacions i d’acompanyament presencial al cos judicial, al personal de l’administració de Justícia i a la resta d’ens integrats en la tramitació electrònica via PSP. La darrera va cloure el 31 de gener del 2025. "A diferència d’altres llocs, les formacions que s’han dut a terme a Andorra han arribat pràcticament a tot el col·lectiu gràcies a la mida del país. Això ha permès millorar el portal de serveis al professional a partir del 2023, amb la incorporació progressiva de diverses entitats per optimitzar-ne el funcionament. Si això s’ha pogut fer en altres llocs amb milers d’usuaris i funciona, esperem que aquí també es pugui fer sense dificultats" ha apuntat, Adellach.
D'aquesta manera, a partir d'ara, totes les noves notificacions, quan el seu objecte consisteixi a comunicar una resolució o una actuació judicial, els emplaçaments, quan prevegin la personació i l’actuació dins un termini, les citacions, quan determinin el lloc, la data i l’hora per comparèixer i actuar, els requeriments, quan estableixin una obligació de fer o no fer i els oficis, per a la comunicació amb les persones i les entitats públiques i privades es faran a través d’aquest sistema.
A més, davant d'una pregunta formulada per la premsa, Fiñana ha assegurat que l'expedient judicial electrònic contribuirà a descongestionar la justícia agilitzant els processos administratius. En aquest sentit, el vicepresident del CSJ, ha puntualitzat que un dels canvis més rellevants és la digitalització de les notificacions, que ja no es faran personalment, sinó que es rebran directament al portal electrònic dels advocats, amb terminis establerts per a la seva obertura i resposta. "Aquesta automatització permetrà que els funcionaris es dediquin més a la tramitació efectiva dels dossiers, en comptes de tasques com fer fotocòpies o gestionar arxius físics.Tot plegat hauria de traduir-se en una major eficiència, una reducció dels temps de tramitació i una millora general en el funcionament del sistema judicial" ha comentat.